Sunday, February 1, 2015

Maailman vihollinen

Kuopiossa järjestettiin loppuviikosta neuro- ja päivystysradiologian kongressi. Mut oli pyydetty panelistiksi päivystysaiheiseen keskusteluun ja koska tämän myötä itse kurssimaksu, majoitukset ja matkat Helsingin ja Kuopion välillä korvattiin sekä kyseessä nyt oli oikeasti neuroradiologinen koulutus, mä päätin mennä. Matka oli aika tuskallinen, sillä Stuttgartista ei tule suoria lentoja Suomeen, joten jouduin matkustamaan molempiin suuntiin kahdella välilaskulla, tällä kertaa pysähdyin Hampurissa Helsingin lisäksi. Ja tietysti ahdistin koko ajan sitä, että mä tuhoan tän maapallon lentokoneineni. Molemmilla matkoilla Saksan sisäisellä lennolla käytettiin isompaa konetta kuin Hampurista Suomeen päin. Oli telkkariruudut, ettei lentoemäntien tarvinnut itse näyttää turvatiedotetta vaan se tuli Air Berlinin tapaan animaationa. Itse lennon aikana näytettiin jatkuvasti, kuinka pitkällä jo ollaan. Epäselväksi jäi, mitä hyötyä tällaisesta karttanäkymästä on:
Lentokoneen pyrstö on Kööpenhaminassa ja nokka Välimeressä. Toisaalta Hampuri on Puolassa ja Stuttgart Ranskassa.

Kuopiossa oli mukavaa. Mä oon käynyt siellä kerran aiemmin, silloinkin koulutuksessa. En tunne paikkaa yhtään. Siellä opiskelleen kaverin suosituksesta majoituin hotelli Atlakseen ja se todella kannatti. Hotelli oli ihan keskustassa torin laidalla. Huone oli siisti, internet riittävä, palvelu ystävällistä ja aamupala monipuolinen ja hyvä. Parempaa ei voisi toivoa. Mä sain vielä huoneen, josta oli näkymä torille. Yhden hengen huoneen hinta oli 97 e/yö. Suosittelen. Muuten Kuopio oli sellainen, kuin nyt talvisin suomalaiset kaupungit on. Lumen syvyys oli 45 senttiä ja sitä satoi koko ajan lisää. Yllättäen ja onneksi ei sentään ollut kovin kylmä. Luennot olivat hyviä. Mä olin kelvoton panelisti, mutta muutoin koulutus oli laadukas. Eli ihan ok.

Tübingen ehkä vähän hermostui siitä, että mä lähdin Suomeen, koska täälläkin on sadellut lunta useampana päivänä. Tai ehkä enemmänkin lunta sataa iltaisin ja öisin, jolloin aamulla maa on valkea, mutta lumi ehtii sulaa päivällä. Mä kävelin tänään aamulla uimaan ja silloin jalkakäytävällä oli nuoskalunta, mutta nyt asvaltti on jo musta. Nurmikolla on paikoitellen vielä hieman valkeaa. Odotan kevättä.

Nyt mä oon tsekannut myös Tübingenin toisen uimahallin (Hallenbad Nord), tää on se jonka yhteydessä on se saunakin (saunassa en käynyt). Siellä oli isompi allas ja myös kaksi muuta allasta. Keskustan uimahallin (Uhlandbad) kokemusten jälkeen mä olin ottanut ison kylpypyyhkeen, jotta en joutuisi enää laittamaan märkää uimapukua peseytymisen jälkeen päälle, mutta Nordissa ei miesten ja naisten pukutilat olekaan erikseen enkä mä tiedä, kuinka järkyttävää jollekin miehelle olisi, jos pyyhkeen alta ei näkyisi uimapuvun olkaimia. Niinpä mä puin sen nihkeän uimapuvun suihkun jälkeen. Tänään mä menin taas Uhlandbadiin. Olen nyt havainnut, että molemmissa uimahalleissa on suihkutilassa myös erillinen, ovella eristetty suihkukoppi, jossa osa naisista häveliäästi peseytyy. Toisaalta tänään myös isossa suihkutilassa moni oli alasti. Mää haluaisin nyt tietää, että mikä tässä asiassa on oikein. Tai ehkä mä vain teen kuten haluan, kunnes saan tarkempia ohjeita. Ehkä tästä ei nyt pitäisi murehtia näin paljon.

Elämyskameli suosittelee
hotelli Atlas, Kuopio

1 comment:

Anonymous said...

Aina kannattaa vetää nakkena kun mahdollista. Muistatko kuin kiusaantunu släsh myötähäpeävä se Budapestin muikkeli oli kun paljastui että meillä ei ollu kylpytakkien alla midist? Se on se reaktio mihin pyritään!

LLå