Thursday, December 16, 2010

Luukku 16: Pariisi

Pariisi ei oo mun mielestä romanttinen, vaan törkyinen kaupunki (mut mä oonkin kuivis, joka pitää saksalaiskaupungeista). Pariisissa haisee kesäisin itäblokille, vaikkei se ookaan itäblokkia.

Mä en osaa ranskaa. Lukion kolmannella luin sitä kolme kurssia huvikseni (yksi kurssi lukulomalla ja toinen kirjoitusten jälkeen) ja olihan se ihan hauskaa, mutta ei mun kieli. Mä oon tietty häpeissäni osaamattomuudestani ja uskon, että se on syy mun Ranska-ennakkoluuloille ja siksi mä en tykkää Pariisistakaan.

Sen mä Pariisista muistan, että kukaan ei oikeasti halunnut tai suostunut puhumaan englantia. Miten turhauttavaa! Postista ei saa postimerkkejäkään ostettua niillä kielillä, joita mä puhun. Mä yritin ostaa myös esim. omenoita eikä siitäkään tullut mitään vaan sain pussillisen jotain nauriin tyyppisiä kitkeroita eikä ne olleet ees halpoja. Joskin tää oli frangiaikaa.

Eiffel-torni oli kyl kiva, mut mä tykkäänkin korkeista paikoista.

Tää oli toiseksi viimeinen ulkomaan matkakohde, josta mulla ei oo mitään sanottavaa. Mä lupaan.

Elämyskameli suosittelee
kielitaito

1 comment:

Anonymous said...

en oo ikinä ollu pariisissa, joten en tiiä asiasta. ranskassa oon ollu kerran, ja se oli kun menin italiasta ranskaan käymään johonki tuppukylään yhden sabrinan ja turhan gigolon (just se hannojen panija hyypiö) kanssa. siellä oli kylmä ja yritin ostaa baarista viinaa. niillä oli hirveä ongelma asian suhteen, koska päivällä naishenkilö ei voi juoda vodkaa (eikä ilm. oikee millon muullonkaa). silloin opin sanan föl. lausutaan noin ja entiiä mite kirjotetaan, mutta meinaa hullua.