Tuesday, December 8, 2009

Roomalainen kylpylä

Mä oon jo vuosia suunnitellut meneväni uimaan Yrjönkadun uimahalliin. Mä kannatan ehdottomasti ydinkeskustan liikuntapaikkoja ja sitä paitsi entisöity olemus kiinnosti. Yksin en oo uskaltanut mennä, koska olen nössö. Sain vihdoin seuraa Geestä viime perjantaille ja olen aivan lumoutunut. Se oli todella mahtava kokemus! Erittäin halpa (opiskelijakortillani hyttipaikka 2,40 e) ja aivan erityinen tunnelma, melkein kuin roomalaisessa kylpylässä olisi ollut. Oltiin vain alakerrassa, mutta yläkerrassa olisi ollut vieläkin dekadentimpi meininki - hintaan sisältyvät lainapyyhkeet ja -kylpytakit, lepäilysängyt ja kahvio. Olin varautunut vesijuoksemaan normaalisti uimapuvussa, mutta viime hetkessä puku jäikin naulakkoon. Naku-uinti oli varsin outoa. Ei kovasti erilaista kuin puvussa juokseminen, mutta jotenkin kummallista kuitenkin. Ihan ookoo. Mut se paikka oli kyllä niin ihastuttava, että sinne pitää päästä pian takas. Kunhan flunssa paranee.

Joo, mä oon flunssassa. Itsenäisyyspäivänä oli ihan kuumettakin yli 38°. Kävin kaikkien ohjeiden vastaisesti töissä eilen, kun oli pakkorako (tai siis niin pakkorako kuin nyt terkkarissa voi olla), mutta lähdin jo yhdeksän jälkeen. Tänään kävin työterveyshuollossa ekaa kertaa, koska ovat sanoneet, että influenssapotilaita hoitavien työntekijöiden flunssat kiinnostaa niitä. No varmuuden vuoksi sain saikkua loppuviikoksi. Tällä hetkellä vointi on parempi, enää ihan pientä lämpöä eikä enää hengenahdistusta. Nyt lähinnä ketuttaa olla kotona, kun töihinkin haluaisi ja saati sitten uimaan. Handymankin on ulkomailla. Ja kotona on jo toista päivää lämpökatko patteritöiden vuoksi, lämpötila on jotain 17°. Onneksi on peittoja sekä älyttömästi näkemättömiä leffoja.

Perinteinen itsenäisyyspäivän vastaanotto pidettiin taas meillä, kun mua siitä muistutettiin (olin vähällä unohtaa). Vieraita tuli 16, joista kolme lasta. Mä olin jo etukäteen päättänyt tehdä jotain kalaruokaa ja pitkän mietinnän jälkeen päädyin Långstrumpin ehdotuksesta keittoon. Googletin lohikeiton ja ohjeita löytyi moneen menoon. Kalan ostin hallista ja sain toistaiseksi parasta palvelua ever. Mistään ikinäkoskaan. Paitsi että sain kalani ja sen vielä nahattomana ja myyjän ehdotuksesta kuutioituna, sain myös kauppiaan oman lohikeiton ohjeen, jolla tehtynä lohikeitto oli yyberherkullista, vaikka itse sanonkin. En olisi ikinä uskonut, että hyvän lohikeiton keittäminen olisi niin helppoa, mutta kyllä se sitten oli. Tämä oli täysin viehättävän kalakauppiaan ansiota.

Elämyskameli suosittelee
Töölön kala Hakaniemen kauppahallissa, ensiluokkainen palveleva kalakauppa ja varsin miellyttävä henkilökunta

2 comments:

Polaah said...

Kalakauppa ja -keitto kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta!

Saakohan kaikki sen saman reseptin vai onko siellä pärstäkerroin-jakelu?

Pitää mennä joskus ostoksille. Hyvä suosittelu.

Anonymous said...

Myös Yrjönkatu kuulostaa mahtavalta, tarttee kyl todella käydä joskus kokemassa!