Friday, January 16, 2015

Raharössykkä

Pohjois-Saksan isoissa kaupungeissa alkaa hiljalleen luottokortin käyttö yleistyä. Täällä meillä konservatiivisessa etelässä sellainen on unennäköä. Siksikin meidän piti ihan heti ekana päivänä käydä hankkimassa tili ja siihen EC-kortti (jonkinlainen pankkikortti, varmaan vähän niinku Visa Electron). Tänään tuli siihen jo PIN-koodi postissa, jee! Vielä kun itse korttikin tulisi niin elämä hiukan helpottuisi. Tällainen pohjoismaiseen elämäntyyliin tottunut mamu kun pitää jotenkin niin vieraana ajatuksena kulkea kaupungilla kassi täynnä rahaa. Missään ei kehtaa kaivaa pikku senttiliinejä esiin ja sit niitä on kolikkokukkaro täynnä. 

Nyt on käyty Ikeassa! Ekalla kerralla katseltiin, toisella kerralla ostettiin neljä metriä PAX-säilytysjärjestelmää ja RAMSÄTRA-TV-taso. Edes Ikeassa ei voi maksaa pankkikortilla, joten mä nostin tukun rahaa automaatista ja menin sitten niitä siihen kassalle laskemaan. Kun näet automaatista nostaa 1000 euroa, saa mm. 20 kympin seteliä. Jono takana kiitteli, ettei mulla ollut EC-korttia. PAXit ja RAMSÄTRA tuodaan meille huomenna, niitä varten pitää olla passissa kotona klo 8-21. Ja se on pieni vaiva PAXin kokoamisen aiheuttaman murheen rinnalla. Eniten mua jo etukäteen kauhistuttaa se, että yksi runkopaketti painaa 55 kg eli ihan älyttömästi. Kuinka me saadaan ne siirtymään eteisestä makkariin?

Ikeassa mua riemastutti se, että Schweden Shopissa myytävät Ikean oman merkin näkkileivät on selvästi suomalaista pientä pyöreää. Ne on saman kokoisia ja tehty Suomessa. Mä ostin heti paketillisen hätäleiväksi. Se on vieläpä mun suosikkinäkkäri! Kyllä nyt kelpaa. Muuten ruokakaupasta ostettavat leivät on joko ihan vaaleaa tai sitten vähän kitkerän makuisia siemenleipiä. Olen päätynyt ostamaan jälkimmäisiä. Parasta olla ajattelematta ruisleipää. Aiemmin mulla on Berliinin lomilla mennyt kraanavedestä vatsa sekaisin. Hanavesi on juomakelpoista, mutta tietenkin sen koostumus eroaa Helsingin vedestä. Nyt yritän karaista itseäni juomalla pulloveteen sekoitettua hanavettä. Vesi on ihan hyvän makuista kyllä, enkä mä pelkää mikrobeja. Vesi on kyllä selvästi kovempaa kuin Suomessa, suihkun seinät ja lavuaarit on jo viikossa kalkista rumat.

Eilen mä kävin leuhuttelemassa käteisvarojani elektroniikkamyymälä Saturnissa, koska ajattelin ostaa mikron. Saatiin viimeinen tarjousmikro - ihan siistin näköinen Samsung 139 e. Tänään kun oli aika lämmittää makaronilaatikkoa ja Handyman asensi mikron paikalleen (=työnsi töpselin seinään), ei tapahtunut mitään. Kaputt. Uudestaan mikro Astraan ja rahat takaisin. Mä melkein toivon, että päädyn olemaan ostamatta mikroa jatkossakaan, koska täällä ei ole sille kaappitilaa ja se vie paljon pöytätilaa. Saa nähdä. Mal sehen.

Elämyskameli suosittelee
Ikea-näkkileipä

1 comment:

Katjn said...

Sähän voisit säilyttää käteisvarojasi patjan sisässä. Pyydä palkkakin saman tien käteisenä! Tuleekohan palkka siellä tilille ollenkaan? Vai esim sekkinä?