Thursday, May 26, 2016

Liikennesääntöentusiasti

Pumpumkatti pohdiskeli tänään tykkäävänsä oikeastaan pyöräilyssä lähinnä ulkoilusta ja liikunnasta, ei niinkään vauhdista ja liikenteestä. Hänen ideaalipyöräilyänsä olisikin spinning auringossa. Mä oon ihan toista maata. Ei mullekaan vauhdissa oo muuta kuin välinearvo, mutta mä oon suorastaan tohkeissani liikenteestä. Mulle sopii ihan mahdottoman hyvin reittien suunnittelu ja sen pohdiskelu, missä kohdassa ajetaan ajoradalla ja missä on pyöräkaista. Mä rakastan salaa metrotyömaan ahtauttamaa Lauttasaarentietä, koska lännestä itään ajettaessa se pitää sääntöjen mukaan ajettassa ylittää viisi kertaa alle kilometrin matkalla. Onhan siinä ny tunnelmaa! Vauhtihirmuja voisi ehkä harmittaa hyvien alamäkivauhtien haaskaaminen tien ylitykseen, kun kerran molemmilla puolilla on pyöräkaistat, mutta mulle se on silkkaa huvitusta. Oikeanpuoleinen liikenne!

Sitä vastoin spinningistä mä en tykkää yhtään. Spinningmusiikki on poikkeuksetta huonoa ja ohjaaja keksii koko ajan, minne ollaan menossa, vaikkei oikeasti päästä edes huoneen päästä päähän. Mä ymmärrän kuntopyöräilyn, mutta spinning ei sovi mulle. Salilla lämmitellessä kuntopyörä on ok, koska sitä ajaessa pystyy keskittymään Saaraan ja sorsaan, Pulmusiin tai muuhun graveyard spotissa esitettävään TV-kulttuurin kiintotähteen. Nykyään mä kyllä mieluummin soutelen lämmittelyksi, mutta siis kuntopyöräkin on ihan ookoo.

Pyöräillessä mua ärsyttää suuresti ne autoilijat, jotka antavat tietä pyörätien jatkeella silloin, kun mä olen väistämisvelvollinen. Ei liikenne toimi niin, että pysähdellään ihan randomisti! Joskus mä siinä tilanteessa nousen satulasta ja talutan, jos näyttää siltä, että kukaan ei pääse siitä menemään ennen kuin kotona odottava jauhelihakeitto jäähtyy. Miksi ne tekee niin? Lisäksi mua ärsyttää suuresti jalkakäytävällä pyöräily erityisesti silloin, kun tien toisella puolella on pyöräkaista. Sitä vastoin pyöräkaistalla kävely ei häiritse mua oikeastaan lainkaan. Jalankulkija on kuningas. Mä oon tieliikennelakifani -80.

Elämyskameli suosittelee
Lauttasaarentie

No comments: