Thursday, June 10, 2010

300

Tää on Kamelin 300. postaus! Jee!!

Puistojumppakausi alkoi eilen. Hesperian puistossa oli väkee kuin kooveen maalilla (eli paljon). Tuli kyljet kipeäksi, lisäksi mä huomasin, että takareisiä ois joskus ehkä syytä venyttää, kun ne oli krampissa jo ennen kuin mä ehdin alkaa niitä ees treenaamaan. Puistojumpasta oli kiva kipaista vielä Stadikalle puoleksi kilometriksi (kevennetty keikka) ja kolmeksi saunareissuksi.

Handyman lähti tänään Ruotsiin kesäjuhliin eli todennäköisesti piirileikkiin jonkun nauhasalon ympärille. Jostain syystä se tahtoi pakata tavaransa mun lempilaukkuun. Siinä aamusta se sitten ähisi sitä täyteen ja pakkasi sen ihan pinkeeksi. Oli virkeetä herätä puoli seiskan horteesta vihaiseen puhelinsoittoon, kun Handyman oli rikkonut mun laukun ja syytti laukun huonoa laatua. Mä oon käyttänyt sitä täysin ongelmitta jo pitkään eli laukku joutui elottomuutensa vuoksi syntipukiksi syytetyksi.

Hallitus on saanut vuosia sorvaamansa terveydenhoitolain esittelykuntoon. Lailla on tarkoitus lisätä potilaan vapautta hoitopaikan valinnassa ja ilmeisesti myös madaltaa perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välistä porrasta (tai en mä tiiä että onko tää se tarkoitus, mutta ainakin kai jotenkin liittyy asiaan). Laista mulla ei oo sen suurempaa mielipidettä, huokaisen vain helpotuksesta, että siirryn pois kliinisestä työstä. Sekin ilahduttaa, että mikäli tässä sairastun, niin voin jatkossa olla menemättä entisten työkavereiden hoidettavaksi. Tää lakihan on oikeasti tärkeä terveydenhuollossa, suurin uudistus sitten jonkun 1970-luvun. Siinä on joku väestövastuun alkaminen aika pikkujuttu tähän verrattuna. Se mua ottaa päähän, että uutisoinnissa esim. hs.fi:ssä sekoitetaan koko ajan terveyskeskus ja terveysasema. Kunnilla ei käytännössä ole montaa terveyskeskusta, mutta terveysasemien määrä vaihtelee kunnan koon mukaan. Ensimmäisessä vaiheessa saa Helsingissä valita terveyskeskuksen sisällä oman terveysasemansa. Jatkossa (2014?) saanee myös valita terveyskeskuksensa kuntarajoja ylittäen. Että voikin onneton asia ihmistä kaivertaa.

Elämyskameli suosittelee
ruotsalaisten kesäjuhlat

3 comments:

Elämyskameli said...

Hillitöntä! www.uusisuomi.fi:ssä ensimmäisessä th-lakiuudistukseen liittyvässä kommentissa arvellaan, että Kiminkiselle tulee lakiuudistuksen myötä tunkua. Priceless!
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/94717-potilas-saa-valita-terveyskeskuksen-jo-ensi-vuonna

Anonymous said...

Ei juma, paras hitti löytyi kommenttiraidalta! Salettiin sikana tunkuu!

Mut mä ymmärrän sun tuskan tässä tk/ta-asiassa. Mut kaikki ei voi olla terveydenhuollon organisoinnin asiantuntijoita!

Anonymous said...

Ja gratulis Kamelille! 300!