Thursday, July 26, 2012

Aamubodari

Työkaveri päätti aloittaa kuntosaliharrastuksen ja käski mut mukaan, koska ilman etukäteissopimista ei tule mentyä. Suurehkon perheen äitinä hän ei pysty harrastamaan iltapäivisin, joten pitää mennä ennen töitä. Me käydään työpaikan salilla, joka on Helsingin toiseksi nuhjuisin liikuntapaikka. Sitä surkeampi kuntosali on vain Uimastadionilla. Onneksi mun saliohjelmassa on paljon lattiahommia, koska siellä ei ole juuri painojakaan (toistaiseksi mä oon löytänyt yhden kahden kilon painon ja kaksi viiden kilon painoa, jotka ovat mulle väärän kokoisia). Aerobisia laitteita siellä olisi, mutta ne ei kauheesti kiinnosta, kun sinne kuitenkin kävelee. Ulkona. On kyllä hauskaa käydä siellä kaverin kanssa. LadyLinellakin mä käyn usein kaverin (Långstrump) kanssa, mutta meidän aikataulut on usein ongelmalliset ja joskus saattaa olla viikkojakin yhteisreissujen välissä. Aamukuntoilussa on se hyöty, että sitten voi hyvällä omatunnolla iltapäivällä käydä ostoksilla, pelata lautapelejä tai katsella telkkaria. Toisaalta etenkin syksyllä voi ottaa päähän se, että joutuu heräämään ennen puolta kuutta, jotta on puoli seiskalta Meikussa.

Tämän vuoden Spiel des Jahres -palkinnon sai Kingdom Builder. SdJ-palkitut pelit on aina korkealaatuisia ja suositeltavia oikeastaan jo kokeilematta. Toki mä ostin KB:n ja oon nyt pelannut sitä kahdesti - kerran kaksin, kerran kolmin. Peli on pelattavissa 2-4 pelaajalla ja peliaika on boksin mielestä noin kolme varttia, mikä pitää suunnilleen paikkaansa (ei kestä ainakaan kauempaa). Pelimekaniikka on aika yksinkertainen: vuorolla laitetaan laudalle yksinkertaisin säännöin kyliä ja peli loppuu, kun joku pelaajista on päässyt eroon kaikista 40 kylästään. Peli on kovin vaihteleva, koska joka pelissä rakennetaan lauta neljästä osasta ja osia on kaikkiaan kahdeksan, käytettävät osat valitaan randomilla. Lisäksi pisteytyssäännöt vaihtelevat pelistä toiseen. Pisteytysvaihtoehtoja on 10 ja niistä arvotaan kolme. Täytyy siis keskittyä siihen, mitä pyrkii tekemään. Pelin tahti on melko verkkainen eikä se sovi kärsimättömälle Handymanin tyyppiselle luonteelle. Muutoin se on kiva rauhallinen peli. Ei mikään mun ehdoton suosikki, ei suinkaan paras Spiel des Jahres, mutta ihan ookoo. Tervetuloa kokeilemaan!

Elämyskameli suosittelee
Spiel des Jahres -voittajat

No comments: