Saturday, April 12, 2014

Takki kantoon

Nyt eletään ensimmäisiä sellaisia päiviä, jolloin aamulla työmatkalla pitäisi melkein olla pipo päässä ja iltapäivällä pitää jo availla takkia. Me ollaan viikonloppulomalla Tukholmassa ja täällä on tietty kevät jo pikkuisen pikkuveljeä pidemmällä: puut hiirenkorvalla, pakkasasteet mennyttä ja iltapäivisin vähän toisella kymmenellä. Oikee kevät! Me ollaan yötä Lettipitkon tutkijakolossin alakerran "hotellissa" (=ihan siistejä huoneita, mutta suolainen hinta sijainti huomioiden), koska 14000 urologia on tukkineet kaikki oikeat hotellit ja keskustan Scandickin hinnoitteli 8 neliön ikkunattoman kopin 250 euroon yöltä. Tänään käveltiin keskustaan ja takaisin ja aurinko helli niin, että paitahihasillaan oli sopiva lämpötila. Naisen on toki kätevää laittaa takki laukun päälle roikkumaan, mutta miesrukat joutuvat kantamaan takkia kädessä. Tälle pitäisi Eduskunnan miesasiavaliokunnan tehdä jotain.

Mä oon viime aikoina kovasti pohtinut, mitä mieltä mä oon yksityisestä terveydenhuollosta. Olen jotenkin aina pohtinut, että voisin valmistuttuani tehdä pienimuotoista privaattityötä esim. muutaman tunnin viikossa. Nyt, kun asia on käymässä ajankohtaiseksi, mä oon kuitenkin alkanut empiä. En ole ihan varma toiminnan eettisyydestä. Sinänsä mun mielestä on ihan ok, että on yksityistä terveydenhuoltoa, mutta mun mielestä a) sille maksettavat KELA-korvaukset on jotenkin arveluttavia ja b) on vaikeaa selittää, miksi saman sairaanhoitopiirin alueella toimivat julkinen ja yksityinen eivät olisi kilpailevaa toimintaa ja mun mielestä olisi reilumpaa sitten tehdä enemmän siellä julkisen puolella. Empiminen on käynyt niin voimakkaaksi, että saattaa olla, että en yksityistä arvaa aloittaa. Handyman pitää mun perustelua ihan pähkähulluna.

Elämyskameli suosittelee
gentleman's handbag

1 comment:

Pyry said...

Arveluttavia ovat kela-korvaukset, ei yksityinen terveydenhuolto. Miksi elintarvikkeiden jakelua ole hoidettu julkisella organisaatiolla, onhan syöminen perustarve siinä missä terveydenhuoltokin?

Minne julkinen sektori työntää limaiset näppinsä, oli kyse sitten terveydenhuollosta, fattan maksusitoumuksista ruokakauppaan tai vaikka Hitas-rakentamisesta, sinne kehittyy mätäpaise, jonka ylläpidon maksavat veronmaksajat.