Sunday, September 25, 2016

HesEläkeläinen

Mä oon just laivassa matkalla Tallinnasta Helsinkiin. Annettiin Pikkusiskon kanssa viime lokakuussa Äidille synttärilahjaksi matka Tallinnaan ja nyt mentiin ennen kuin se ehtii täyttää taas vuosia. Edestakas Eckerö Linellä ja yö hotellissa. Äiti ja Pikkusisko kävi jossain kauneushoidoissa, mä hoidin siskontyttöä. Eka vein sen keinumaan. Kumpikaan meistä ei vaikuttanut olevan keinumisesta erityisen innoissaan, joten seuraavaksi mentiin syömään. Mä yritin olla trendikäs ja menin pieneen kahvilaan, jossa tilasin itselleni ruoan ja vasta tämän jälkeen huomasin, ettei siellä ole syöttötuoleja. Söin salaattini nopeasti, koska seuralaiseni oli nälkäisempi kuin minä. Pohdin, että missä on varmasti syöttötuoleja ja koska Ikeaan en löytänyt, menin Heseen. Lapsi söi kaikkien aikojen ensimmäisen kaupasta ostetun ruokansa pikaruokalassa. Se meni muuten tosi hyvin, mutta meidän takana istui kaksi suomalaista eläkeläistä. Näistä toinen käyttäytyi tavallisesti, toinen oli ihan hillitön. Eka se oli harmissaan, kun ei saanut ranskanperunoita. Turns out se oli pyytänyt pelkän hampurilaisen. Sitten se jotenkin levitti sen hampurilaisensa ihan atomeiksi eteensä pöydälle ja kyseli, että missä on haarukka ja veitsi. Toinen täti sanoi, että se on helpompi syödä näin käsin. Tämä oli kyllä nyt mahdotonta, kun pihvit ja tomaatit ja majoneesit oli jo levitelty. Levittelijä katseli ympärilleen ja totesi, että kellään ei ole haarukkaa, kuulemma ainoa näkyvä aterin oli se pieni muovinen lusikka, jolla työnsin Pirkka-lohirisottoa sukulaiseni suuhun. Mummo katseli lusikkaa niin ahnaasti, että katsoin parhaimmaksi ohjata hänet tiskillä. Kyllähän ny Hesessä haarukoita on ainakin salaatin kylkiäiseksi. Täti sai tästä tarmoa ja meni tiskille vaatimaan haarukkaa ja veistä. Eka suomeksi, mistä ei tullut mitään. Sitten kovempaa suomeksi. Sitten naljaillen suomeksi. SItten suomeksi vaadittiin esimiestä kassalle. Tässä vaiheessa mummon kaveri tuli pyytämään veistä ja haarukkaa englanniksi. Tämäkään ei valitettavasti onnistunut, koska ilmeisesti HesTyöntekijä ei osannut englantia. Tässä vaiheessa mummo alkoi olla jo aika kuumana, että kuinka on mahdollista että ei englantia osaa (toim.huom. ei mummo itsekaään osannut). Lopulta joku paikallinen mies pyysi työntekijää antamaan eläkeläiselle sen fakin veitsen ja haarukan. Toki tässä vaiheessa burgeri oli jo aika kylmä. Täti oli tyytymätön. Me lähdettiin pois.

Käytiin syömässä ravintola Farmissa. Kuulemma modernia eestiläistä ruokaa. Hyvää on moderni eestiläinen ruoka. Lisäksi tunnelma, sisustus ja palvelu olivat oikein oivalliset. Elämyskamelin suositus.

Mä oon viimeisten kymmenen päivän aikana viettänyt viisi yötä hotellissa kolmessa eri kaupungissa ja nyt mä alan jo olla ihan kypsä tähän matkaamiseen. Mä muistan, että Handyman oli aika kypsä matkatöihinsä aikoinaan ja mun isällä oli vuosikausia huomattavasti enemmän matka- kuin kotipäiviä. Hevii. Mä en kyllä jaksaisi.

Elämyskameli suosittelee
ravintola Farm

No comments: