Saturday, June 11, 2011

Propagandaa

Joku oli tänään liimannut meidän rapunoveen (ulkopuolelle siten että teksti oli luettavissa kuitenkin sisäpuolelta) ruotsinkielisen poliittisen pamfletin. Se oli mun mielestä niin innokkaasti tehty, että menin vielä lukemaan sen. Viestissä kerrottiin, että hallitusneuvottelut ovat taas kaatumassa, mistä syystä kommunisteille virtaa tukea. Mä en osannut nyt oikein ehkä suhtautua asianmukaisesti, koska mulle päällimmäiseksi kysymykseksi jäi, että kuinka moni helsinkiläinen suomenruotsalainen kannattaa kommunisteja. Vai onko kannatus siksi heikkoa, ettei aiemmin ole annettu asiallista kommunisti-informaatiota myös ruotsiksi?

Mä vein vanhemmat tänään myöhästyneille nimipäiväkahveille torille. Tai ne maksoi, kun itse tahtoivat sinne torille mennä, mutta aiheena oli mun nimipäivä. Ehkä pitää mennä myös viikon päästä, koska ensi viikolla vietetään Äidin nimipäiviä. Torilla on niin mukavaa. Se tunnelma on jotenkin niin seitkytlukulainen. Jossain on aina hanuristi (tällä kertaa oikein hanuri-kitara-bassobändi, joilla oli villisti käsiä taputtava tanssimummokin) ja torin toisessa päässä joku myy koreja. Ihmisten koritarpeet mahtaa olla arvaamattoman suuria, kun korien myyminen on ilmeisen kannattavaa. Lisäksi torilla (ainakin Hakaniemessä) myydään kalaa. Tarvitsee olla varmaan ihan tietynlainen ihminen, että ostaa kalaa torilta hellepäivänä. Mulle jopa halli on helteellä kalanostopaikkana epäilyttävä. Siksi mä meninkin Stockmannille. Kuumilla ilmoilla ei tee mieli paistaa mitään uunissa, joten mä kysyin kalapojalta, että mitä rasvaista kalaa (paitsi siikaa, siitä mä en tykkää) kannattaisi paistaa pannulla ja kaveri suositteli lohimedaljonkia. Mä oon usein katsellut medaljonkeja kiinnostuneena, mutten ole uskaltanut ostaa, kun olen pelännyt valmistamisen olevan vaikeaa tai ainakin tuhoontuomittua. Nyt mä rohkaistuin ja ostin kolme medaljonkia. Kalapoika luuli mun ilmeisesti olevan ihan uusavuton, kun se muistutteli esim. siitä, että pannu kannattaa lämmittää ennen kuin sillä alkaa paistaa. Liikuttava.

Elämyskameli suosittelee
ruotsinkielinen politiikka (politik)

7 comments:

Katjn said...

selviskö et mikä kaikki muu on rasvaista kalaa paitsi lohi?

Elämyskameli said...

Joo selvis! Muikku, nieriä, siika, silli, makrilli ja anjovis. Näistä haluaisin maistaa nieriää ja muikku on hyvää, muita katson kieroon. Sääli ettei kuha ja ahven oo, nekin on herkullisia. No kai niitä voi silti joskus syödä.

Katjn said...

Taas yksi syy vähemmän syödä haukea kun se ei ole edes rasvaista. Mä oon syöny nieriää ravintoloissa mutta se ei erottunut ainakaan erityisesti edukseen, koska ei ole jäänyt mieleen. Siis oli hyvää muttei poikkeuksellisen hyvää. Siika ja silli on ehdottomia!

hanna said...

oliko se tuen virtaaminen kommunisteille hyvä vai huono asia pamfletin mukaan? erikoinen poliittinen kannaotto joltain

Elämyskameli said...

Kommunistien tukeminen oli pamfletin mukaan aina hyvästä ja minuakin kehotettiin liittymään tukijaksi. Mä lähetän ehkä ihan vain henkistä supporttia, koska en sattunut ottamaan yhteystietoja muistiin.

hanna said...

niin no, kommunistit on nykyään aika marginaalissa, että kannattaa ottaa kaikki keinot käyttöön tuen hankinnassa.

Vilunki said...

Nieriä on lempikalani. Kuha on myös hyvä.

Olen puhunut.