Sunday, October 27, 2013

Die Buchmesse

Mä en oo ikinä ennen ollut kirjamessuilla. Tänä vuonna teemana oli saksa ja yhteistyökumppanina Goethe-instituutti, joten kiinnosti mennä. Kun Handyman sai vielä diilattua ilmaiset liput, niin pitihän sitä mennä. Lauantaina olisi ollut Wladimir Kaminer, jonka kirjat on mainioita, mutta perjantaipäivystyksen takia en uskaltanut mennä sinne uuvahtamaan. Niinpä mentiin tänään aamupäivällä. Siellä oli tietysti ihan hirveesti väkeä, mutta se ei häirinnyt niin paljon kuin messutunnelma, josta mä en tykkää. Kova hälinä ja brosyyrejä tyrkyttävät messukissat ei kiinnosta. Lisäksi siellä on tietty lähinnä kirjoja, joita on kirjakaupassakin. Kindle-kirjoja ei (tietenkään) ollut. Jari Tervon haastattelu olisi laimeasti kiinnostanut, mutta en jaksanut enää odottaa varttia sitä kuullakseni. Lasse Lehtinen oli joka paikassa ja näin Jukka Pojan, mikä puistattaa edelleenkin ja sen takia jouduttiin lähtemään YLEXin lavan maastosta. Ehkä tunti siellä oltiin. Ihan hyvä keikka, ei tarvii ensi vuonna mennä.

Handyman on ostanut mekaanisen näppäimistön. Se eroaa tavallisemmasta kalvokytkinnäppäimistöstä siten, että on kuulemma selvästi kestävämpi ja mekaaninen. Siitä pääsee myös ihan älyttömän kova ääni, mikä on erityisen huono ratkaisu, kun a) Handyman hakkaa jokaista näppäimistöä kuin se olisi miehelle velkaa ja b) mä oon aika ääniherkkä. Näppäimistöt on kuitenkin Handymanin harrastus (kuten myös SIM-kortit ja kissat), joten mä oon päättänyt olla tässä asiassa pitkämielinen. Olen luvannut haluta rakastaa myös näppäimistöfania.

Mä oon alkanut jo suunnitella ensi vuoden kesälomaa. Joululoma kun on jo melkein nähty ja huhti-toukokuun minilomanenkin tulee ihan kohta. Koska valmistun näillä näkymin syyskuun lopussa (jos tentit menee läpi siis), voisin haluta pitää elokuun kolmen viikon kesäloman lisäksi muutaman viikon myös syyskuussa ennen erikoislääkärikoitoksia. Isi täyttää pyöreitä ensi syyskuussa ja silloin juhlitaan Keski-Euroopassa (jotkut golfaa, mä lokoilen kylpylässä), joten silloin pääsee ulkomaille. Toki pitää joku Keski-Euroopan reissu tehdä elokuussakin. Ja jouluna ja keväällä. Kivaa kivaa! Onneksi vielä ei kuitenkaan tarvii valmistua. Se on helkkarin pelottava ajatus. Enää 11 huoletonta kuukautta.

Elämyskameli suosittelee
ennakkolomailu

2 comments:

Pyry said...

Mekaanisen näppäimistön paras puoli (mainittujen ohella) on sen ylivertainen tuntuma eli jämäkkyys. Jokaisella näppäimellä on selkeä liikerata.

Lohdutuksena voin sanoa, että vielä äänekkäämpi näppäimistö oli aikoinaan Laren faijalla, jolla oli alkuperäinen ibarin näppäimistö, joka oli paitsi mekaaninen myös metallirunkoinen!

Vova said...

Oli mm. isotissinen Levykauppa Äxän messukissa. Itse en olisi tätä huomannut, mutta puolisoni kiinnitti huomioni ko. daamiin, jota olin naiivisti katsonut vain silmiin.