Saturday, September 22, 2012

Jumppasanoja

Mä harrastan sanoja. Mun mielestä on mukavaa pohtia, mistä sanat saavat alkunsa ja miten ne liittyvät toisiinsa. Pidän etenkin sellaisista lainasanoista, joiden juuria on vaikea keksiä. Hyvä esimerkki on broileri, jota olen vuosikausia pohtinut. Missään muussa kielessä ruokakananpoikaa ei sanota broileriksi. Sana vaikuttaa tulevan englannista, mutta miten ihmeessä? Vasta viime vuonna mulle selvisi, että DDR:ssä kananpoikaa sanottiin broileriksi. Kyllä jossain itäisen Saksan pikkukaupungissa kansallistunnon kyynel nousisi silmään, jos kuulisivat, että sana on vielä voimissaan täällä pohjoisten ystävien joukossa.

Koska mä oon sanafani, mä tuun surulliseksi, kun sanoja käytetään epämääräisesti tai suorastaan virheellisesti. Jo jumppamaailmasta mä keksin kaksi esimerkkiä. Mä muistan selvästi käyneeni 90-luvun alussa Hakunilan koulun jumppasalissa Vantaan naisvoimistelijoiden perusaerobicissa, jossa yksi askeleista oli "reippi", jota nykyään kutsutaan V-askeleeksi. Reippi eli kreippi eli greippi on edelleen käytössä terminä ja se tarkoittaa sivu- ja ristiaskeleen yhdistelmää, jonka nimi on varmasti johdettu sanasta grapevine. Tällä viikolla mulle selvisi, että jumppaohjaajien määräämä "huuveri" (syvien keskivartalolihasten treeniasento lankku), jonka oon ajatellut olleen J. Edgarin lempitreeniasento tai viittaus vanhanmalliseen pitkänomaiseen imuriin, onkin oikeasti englanniksi hover, missä onkin enemmän järkeä. Mua on pidetty vuosia epätietoisuudessa! Ärsyttävät jumppaohjaajat.

Tänään on ollut vähän huono päivä. Aamulla iski kierokaula eli niska-hartiaseutu tuli vasemmalta niin kipeäksi, että päätä ei ole voinut kääntää ja lavan vieressä on jatkuva ikävä kipu. Menin aamulla kuntoilemaan sitä parantaakseni ja kuntosaliharjoittelusta olikin hiukan apua. Sen jälkeen olen syönyt särkylääkkeitä ja potenut. Handyman meni auttamaan kaveria hädässä, joten olen potenut yksin. Mun piti tehdä saksanläksyt (kielioppi- ja sanastotehtäviä ja 180 sanan mielipidekirjoitus), mutta en ole kivun ja särkylääkepöhnän vuoksi oikein jaksanut olla hereillä. Sinänsä ei haittaa, että lauantai meni vähän pilalle, mutta huolestuttaa huominen päivystys. Toivottavasti niska on kunnossa.

Handyman huomautti, että tässä kuussa mä oon päivittänyt blogia häpeällisen huonosti ja on ilmeisesti tulossa ennätyskuukausi blogilaiskuudessa. Pahoittelen. Mitään ei ole tapahtunut! Kukaan ei jaksa lukea jatkuvia selostuksia kuivista työasioista. Muuta ei ole. Jännin juttu tässä kuussa oli alakulo siitä, että Uimastadion sulki talvikaudeksi. Handymanin ihanuudesta voisi tietysti aina kirjoitella, mutta näin pitkässä seukkaamisessa sellainen käy kiusalliseksi. Sitten kun jotain tapahtuu, mä en muista kirjoittaa siitä. Paitsi sen muistan, että yksi nainen oli kaupassa mulle vihainen, kun otin banaaneja tertusta väärällä tavalla. Tertussa oli eturivissä kolme ja takarivissä neljä banaania ja mä otin kaksi eturivin banaania. Vieressä oli täti, joka alkoi ripittää mua siitä, että vierekkäisten banaanien ottaminen on väärin ja pitää ottaa peräkkäiset banaanit. Tää oli mulle uutinen.

Elämyskameli suosittelee
tarkka sanaston käyttö

1 comment:

Pumpumkatti said...

Lähtekäämme Yrjönkadulle nakuilemaan niin voit kirjoittaa siitä?