Saturday, April 6, 2013

Nolo lauantai

Mä olin tänään saksankokeessa. Kaikkeen pöljään sitä ryhtyykin. Tää ei ollut virallinen tasokoe, vaan Goethe-instituutti siirtyy jatkossa tarkistamaan optiset lomakkeensa tietokoneavusteisesti ja tätä varten ne tarvitsi tentintestaajia. Mä lupauduin ja vietin siis viisi ja puoli kallisarvoista lauantaituntia tehden koetta, josta mulle ei oo muuta hyötyä kuin tieto siitä, olisinko päässyt läpi, jos se olisi ollut oikea koe. Väärin ei tule ymmärtää, olihan se tavallaan ihan mukavaa, kun pääsi ylppäritunnelmaan (siis optinen lomake!), sai tenttikokemusta (puolen vuoden päästä el-tentissä se osoittautunee kullanarvoiseksi) ja kyllähän mä oikeesti tykkään siitä, että pääsee vähän testaamaan omia taitoja. Etukäteen oli kehotettu varaamaan 3-4 tuntia aikaa ja mä olin melko varma, ettei ihan kolmea tuntia mene. Ylppäreissäkin oli kuuden tunnin tenttiajat, mutta kyllä mä olin järjestäen äidinkielen koetta lukuunottamatta heti puolenpäivän jälkeen vapaa. Tässä ei sama ihan pätenytkään, sillä tentti oli neliosainen ja seuraavaan osaan pääsi vasta edellisen ajan loputtua. Luetun tekstin ymmärtäminen menikin aika nopeasti, mutta toki kuullunymmärtämisessä menee se aika, mitä se teksti kestää ja ainekirjoituksessakin saa aikaa tuhrattua vaikka mihin viilailuun. Siinä meni se päivä. Ihan heti en kuitenkaan viralliseen tenttiin mene, koska tenttitulos on voimassa vain kaksi vuotta ja jos ennen Berliiniin muuttoa pitää käytännössä vuosi kerätä rahaa erikoislääkärinä Suomessa, joutuu pian käymään tentissä uudestaan.

Handyman istutti ystävällisesti mun synttärilahjaksi saamaan yrttipurkkiin basilikansiemeniä pääsiäisenä. Nyt on maan voima näyttänyt mahtinsa ja pienenpienet ituliinit ovat nostaneet päänsä mullasta! Handyman kielsi mua puhumasta niille ja uhkasi postata Facebookiin musta kuvan hulluna idullepuhujanaisena, jos uhmaan kieltoa, mutta oon silti käynyt toivottamassa ituliineille tsemppii tsemppii joka päivä. Ne on jo kasvaneet! Ihan vielä ei kuitenkaan voi käydä sadonkorjuulle, koska suurimmatkin lehdet ovat vielä pippuria pienempiä.

Twitter on osoittautunut juuri niin sekavaksi kuin etukäteen ounastelinkin. Toki asiaan vaikuttaa mun seurattavavalikoimakin, joka on varsin ennalta arvattava. Mä en kuitenkaan vielä ole täysin menettänyt hermojani, vaan olen jaksanut edelleen suhtautua siihen kuin ärsyttävään sukulaiseen: on parempi huvittua kuin suuttua. Todellakin Tuomas Enbuske korostaa älyään miltei päivittäin ja Alexander Stubb kertoo pirteästi, millä urheiluvekottimella on milloinkin vatkannut, mutta mitä sitten? Ei sitä aina jaksa lukea jatkuvaa itsesäälivää nillitystä siitä, kuinka ikävä sää tänäänkin on, kuinka taas naapuri herätti klo 4:22 rymybileisiin tai kuinka <3 aamupalan="" facebook.="" lapset="" nkyyn="" on="" p="" s="" sit="" toivat="" varten="">
Elämyskameli suosittelee
ituliinit!

7 comments:

Pumpumkatti said...

Jännää! Koska tulee tulokset? Vaikka tottakai sä pääset läpi :)
Toivottavasti niitten tenttitesti menee hyvin ja tulee tulokset. Jos se menee mönkään niin voi jäädä tuloset saamatta!
Huomaan suhtautuvani kokeisiin aika positiivisesti, kun oon tottunut saamaan hyviä tuloksia. Vois olla ihan hauskaa käydä jossain kielikokeessa katsomassa, miten nykytaidoilla pärjää. Töitä hakiessakin oli siistii käydä "psykologisessa testissä". Se oli vähän niinku matikan ja suomen kielen koe - psykologiselta testiltä se ei tuntunu!

Elämyskameli said...

Tulokset tulee viimeistään viikon päästä maanantaina. Sen mä jo kuulin, että suullinen tentti meni ihan hyvin. Ainoa valitus tuli kieliopista - mitä pidemmälle juttu meni, sitä enemmän tuli virheitä. Mä en pitänyt tätä kritiikkiä juuri minään, en ollut nimittäin lainkaan ajatellutkaan, että puhuisin kieliopillisesti täydellisiä lauseita. Nimenomaan halusin puhua luontevasti ja vuolaasti enkä joka lause pohdiskella, että tuliko tähän akkusatiivi vai datiivi. Pakkohan siitä oli ilahtua, että sai 24,5 pistettä 25:stä.

hanna said...

hyvä koetulos!!!

Anonymous said...

Voi ei, Geminaatta, moka!! Se on järjestään, ei järjestäen. Ellet nimenomaan tarkoittanut että järjestit itses ulos.

Mut iduille puhuminen on tutkitusti ihan kannattavaa. Nehän saa hiilidioksidia siitä uloshengitysilmasta.

L.Lä

Elämyskameli said...

Kyseessä ei ollut moka vaan tietoinen väärinkirjoitus. Järjestään näyttää niin typerältä. Vähän niinku CMX:kin kirjoittaa ikään kuin yhteen (vai mikä se niiden omavaltainen yhdyssanavirhe nyt olikaan). Käytän kieltä julkeasti.

Anonymous said...

Ei sitä nyt voi huvikseen väärin kirjottaa, koska molemmat on sanoja, ne vaan tarkoittaa ihan eri asiaa.

Pyry said...

Myös oikeinkirjoitukseen pätee tama:

"You are four years old. You have to shit in the toilet. This is not one of those negotiations where we'll go back and forth and find a middle ground. This ends with you shitting in a toilet."