Sunday, May 19, 2013

Gemenskap och säkerhet

Mä keksin Ruotsin TV-ohjelmia seuratessani, mikä yksittäinen tekijä saa riikinruotsin kuulostamaan niin lapselliselta. TV:ssä mainostettiin ohjelmaa nimeltä "Kjelles matresa" ja totesin, että kuuluttaja painotti ohjelman nimen jokaista tavua siis "Hell-Es-Moot-Ree-So". Eihän suomeksi sanottaisi Kau-Kon-Ma-Ku-Mat-Ka. Kun ryhdyin sen jälkeen puhumaan Mumintrollin kieltä painottaen (lähes) joka tavua, kuulostin jo melkein ruotsalaiselta. Miksei opettaja sanonut tätä koulussa? Uppsalalaiset puhuivat ehkä vielä hupsumpaa ruotsia kuin tukholmalaiset, mutta he olivat huomattavasti innostuneempia jatkamaan ruotsiksi, vaikka keskustelukumppani ei ymmärtänytkään ensimmäisellä kerralla, mistä puhutaan. Kielenoppija ilahtui.

Ruotsi jätti kuitenkin hiukan kitkerän jälkimaun, koska halusin ostaa Arlandasta ("Oor-Lon-Do") söpön kahden pikkupullon pakkauksen Larsenia, mutta eihän se käynyt päinsä. "Man kan int-te köpa alk-ko-hool in-nom EeÜü!" Olin ihan kokonaan unohtanut moisen pöhkön Ruotsin erikoissäännön ja se tuntui niin absurdilta, että aloin nauraa ja myyjätär vaikutti kovinkin loukkaantuneelta. Onneksi en ollut ainoa, kielletty tuplapakkaukseni päätyi isoon koriin muiden takavarikoitujen pullojen seuraan. Oikeasti mun mielestä tuommoiset EU-erikoissäännöt pitäisi jo lopettaa, kun EU-jäsenyytemme on nyt tullut täysi-ikäiseksikin. Tämä siltikin, että EU-erikoissääntöjen poisto tekisi varsin merkittäviä eikä välttämättä pelkästään positiivisia muutoksia mm. mun omiin työaikoihin ja palkkaan.

Fb ja Twitter tuntuivat eilen ihan pakahtuvan Euroviisuja ja jääkiekkoa. Oli lukuisia kuvia kisakatsomoeväistä, tarkkoja kertomuksia kisakatsomoa edeltävistä urheilusuorituksista ja nokkelia kaskuja kilpailujen etenemisestä. Mua ei kovasti kiinnostanut kumpikaan kilpailu, mutta molempia hetken aikaa laiskasti katselin. Jääkiekossa olin ilahtunut Ruotsin voitosta, koska he vaikuttavat olevan niin tyytyväisiä, kun voittavat ja heillä oli mun mielestä loistavaa etukäteishehkutusta. Euroviisut eivät ole oikein ikinä kuuluneet mun elämään, ei me niitä ikinä lapsena katseltu ja olenkin ehkä siksi aina pitänyt niitä vähän vanhempien ihmisten ajanvietteenä tyyliin Syksyn Sävel. Suomen kappaleen olin etukäteen katsonut päivällä Pumpumkatin lähettämästä linkistä. Ei ihan mun suosikkimusiikkia, tarttuvaa saippuakuplanohutta poppiahan tuo oli. Tiistaina olin nähnyt karsinnassa hehkuvahameisen eteläeurooppalaisen, Tanskan Shakiran, nakut irlantilaiset ja Yhdysvaltain pisimmän miehen. Koen saaneeni jo tarpeeksi, jollen liikaa kevätkulttuuria.

Elämyskameli suosittelee
alkoholin ostaminen jostain muusta EU-maasta kuin Ruotsista

3 comments:

Pyry said...

Ois kannattanu ostaa biittiä!

Elämyskameli said...

Jos kaupassa ei ole mandariineja, voi ostaa leivinpaperia!

Anonymous said...

Pahinta shittiähän on just se että sitä pulloa ei todellakaan voi ostaa, ei siis riitä että maksaisi siitä normiverollisen hinnan.

LLå