Thursday, February 16, 2012

Iltamenoja

Oho, yli viikon tauko! Mä oon slarvannut kirjoittamisessa, koska olen haalinut joka illaksi puuhaa eli olen harrastanut elämää enemmän kuin raportointia. Tää on mun mielestä hyvä juttu, koska se on vähemmän säälittävää.

Lähinnä mä oon iltaisin ollut töissä ja liikuntasuoritteissa. Suoritteista mainittakoon BodyBalance, joka on ensimmäinen LesMills-tunti, jolla mä oon ikinä käynyt (paitsi Lettipitko väittää mun käyneen siinä jo joskus vuosia sitten, mutta se on väärässä, koska mä en oo ikinä kauheesti fanannut konseptitunteja). Yllättäen balance oli ihan ok. Tietty se ärsyttää, että joku jenkki päättää, mitä tilulilumusiikkia mitäkin random jenkin päättämää liikettä tehdessä kuunnellaan (okei, tossa lauseessa oli joku ongelma), mutta mä yritän olla ajattelematta sitä. On mainiota, että tunnilla todella pystyykin olemaan ajattelematta LesMills-hyypiöitä, kun kaikki keskittymiskyky pitää ladata pystyssäpysymiseen. Tunti on varsin rauhallinen, mutta siinä keskitytään erilaisiin syviin lihaksiin, mikä on tietty hyvä juttu selkävaivaiselle. Tänään mä kävin personal trainerini luona saliohjelmaa laatimassa. Mä suorastaan yllätyin, kuinka mukavaa kuntosalilla voi olla, kun joku on oikeesti miettinyt, mitä mun kannattaa tehdä ja mitä ei! Edes vapailla painoilla harjoittelu ei ole ärsyttävää, kun on joku suunnitelma, mitä niillä tekee.

Pumpumkatille tiedoksi: mun terveydentila on mahtava! Selkä on täysin oireeton ja hyvä, en oo tosin nostellut painavia enkä kumarrellut syvään. Töitä teen nykyään pääosin seisten, mikä huvittaa työkavereita ja etenkin paikalle sattuvia kliinikoita. Huomasin, että seisten ajatuskin tuntuu kulkevan paremmin ja kuvat näyttävät selkeämmiltä. Lisäksi mikään paikka ei kolota ja ryhtikin on parempi. Kaikin tavoin hienoa.

Viime viikolla mä pääsin töissä tekemään melko hankalan toimenpiteen ekaa kertaa. Potilaalla oli tukos virtsanjohtimessa, mikä johti munuaisaltaan laajenemiseen, mikä voi johtaa munuaisen tuhoutumiseen. Mä tulin sankarilääkärinä paikalle ja laitoin putken iholta munuaisaltaaseen, joten pissa ohjautuu nyt sitten kyljestä pussiin.  Toimenpide on monimutkainen, koska ensin munuaisaltaaseen laitetaan puudutusneula, jonka sisälle laitetaan metallivaijeri, otetaan neula pois, laitetaan vaijeria pitkin hetkeksi laajennin, sitten isompi neula, otetaan vaijeri pois, laitetaan isomman neulan kautta paksumpi vaijeri, otetaan neula pois, laitetaan isompaa vaijeria pitkin letku, otetaan vaijeri pois ja ommellaan letku kiinni potilaaseen. Mutta se onnistui eikä ees kengät kastuneet!

Elämyskameli suosittelee
tavoitteellinen harjoittelu

1 comment:

Pumpumkatti said...

Kiitos raportista :D
Olisko noin 90/10 sopiva elämä/raportointi-suhde?
Tavallaan hyvä, että sulla oli vain 5 postusta kahdessa viikossa - jaksoin hyvin lukea kaikki kerralla ;)