Wednesday, June 27, 2012

Lehdistö

Mä en yleensä tapaa laittaa linkkejä Facebookiin. Tai jos joskus tapaankin, niin en uutisia. Mulla on kuitenkin hyvin paljon kavereita, jotka linkittää uutisia eri nettisivuilta, mun feedi on täynnä linkkejä toimittajien kirjoittamiin uutisiin. Jotkut linkittää jopa säätilaa. Mulla on aina vähän epämukava olo kun joku laittaa feediin uutislinkin. Siitä tulee sellainen fiilis, että linkittäjä luulee, että mä en seuraa aikaani. Etenkin silloin olo on kummallinen, kun laitetaan linkki johonkin uutiseen ilman, että linkittäjällä olisi mitään sanottavaa tai omaa näkökulmaa uutisesta. Tulee vain linkki ja ehkä joku yksittäinen sana, vaikkapa "ohhoh". Linkeistä pystyy vakoilemaan ihmisten käyttäytymistä paljon paremmin kuin statuksista. Statuksia kirjoittaessa ihminen valitsee itse mitä sanoo ja miten sen sanoo. Linkkiä postattaessa ei ehkä mietitä, mitä kaikkea tämä linkki kertoo. Räikein paljastus tulee jo linkitettävässä sivussa. Jos postaa tiedon "oikeasta" uutisesta (vaikkapa jonkun poliitikon sanomisista tai onnettomuudesta) iltapäivälehden nettisivuilta, tulee antaneeksi itsestään sellaisen kuvan, että seuraa vain iltapäivälehtien nettisivuja. Mä oon samaa mieltä Kari S. Tikan kanssa siitä, että iltapäivälehdistön seuraaminen kuuluu jossain määrin yleissivistykseen, mutta Hesarin etusivulla oleva IS:n otsikkolaatikko riittää syvyydeksi. On ymmärrettävää, että jos haluaa kertoa ystävilleen Kimi Räikkösen vetäneen blondilta bikinit päältä luksusjahdilla, on tarpeellista linkata Iltasanomiin, mutta yhtään vähemmän kiinnostavat uutiset mä luen mieluummin jostain oikeasta lehdestä. Mun mielestä on yleensä aika yhdentekevää, mistä yksittäisen uutisen lukee, kunhan osaa suodattaa toimittajan subjektiiviset mielipiteet uutissisällöstä. Iltapäivälehtien nettisivujen huono puoli on se, että siellä tarjolla oleva jatkosisältö ei ole mulle mielekästä. Mä tykkään lukea vakavampia lehtiä, koska siellä muut uutiset on usein sellaisia, etten mä ymmärrä niistä paljonkaan etukäteen ja opin siis koko ajan jotain. Mut tää on siis vain mun oma ja siten todennäköisesti hyvin väärä mielipide.

Mä varasin tänään huoneen Naantalin kylpylästä syyskuulle! Mä en oo varmaan ikinä ollut Naantalissa enkä tiedä sieltä mitään muuta kuin Muumimaailman ja sen, että Heikelä Korporaation Heikelä pitää sitä hyvänä kesäkaupunkina (hyvä syy jättää menemättä), mutta kun tarjoutui tilaisuus mennä koulutukseen Naantalin kylpylään ja kylpeä pari iltaa, niin eihän sitä voi ohittaa. Pääsee vielä kaverin kanssa! Mä oon jo ihan innoissani.

1 comment:

Hullu Hattara (HH) said...

Aika vähän juttua Handymanistä! Hän on niin mukava kun hän osaa tietsikoida niin hyvin! Ja on kuulemma rikaskin vielä, en tiedä pitääkö paikkansa. Baarissa on ainakin aina piikki (ja seppo) auki. Täydellinen mies siis!