Friday, March 12, 2010

Pakastimesta

Mä oon ollut niin keskittynyt kevään merkkien (esim. linnunlaulun) bongailuun, että oon ihan unohtanut, että kesän vuoksihan sitä kevättä odotetaan. Olin ihan ällistynyt, kun näin äsken telkkarista täysin unohtamani varmimman kesän merkin: uutuusjäätelömainoksen. Mahtavan ilahtunut fiilis. Ko. jäätelömaku vaikutti kyllä kuivahtaneen brändin uudelleenlämmitykseltä (Marianne-tuutti), mutta eihän sitä voi syytellä. Ensinnäkin: jee tulee kesä kun telkkarissa mainostetaan jäätelöä! Ja toiseksi: ei kai minttusuklaayhdistelmä voi jäätelössäkään pahalta maistua.

Mä oon siis pienenmoisessa nuhaflunssassa kahdeksatta päivää. Lisäksi on lämmintä pidellyt tärykalvolla. Tänään alkoi päänsärky. Mulla ei oo käytännössä ikinä päänsärkyä, joten tilanne on poikkeava. Mä oon joutunut käyttämään ihan kunnolla särkylääkkeitä ja silti on vaivaa. Lisäksi nuha on aika voimallinen, päässä humisee ja huimaa. Olin alkuun ihan kummissani, että millainen flunssa nyt tällaista tekee. Kyselin työkaverilta, että onko vastaanotolla ollut tällaisia tapauksia ja sehän alkoi nauraa. No onpa tietysti, poskiontelotulehdus kun ei ole mikään harvinaisuus. Olin unohtanut täysin tällaisen diagnoosin tai en ainakaan osannut yhdistää omia oireitani siihen. No semmoinenhan se on. Tässä nyt mietin, että kuinka se pitäisi hoitaa. Onneksi aiheesta on laadittu Käypä hoito -suositus, sen mukaan mennään. Mä en ole mikään antibioottien nimeen vannova. Tutkimusten mukaan miltei 70 % potilaista paranee ilman mikrobilääkitystä, joten eiköhän tässä jättäydytä oireenmukaisuuden armoille. Ladataan nenäkannu ja niellään särkylääkkeitä. Kyllä se siitä. Kunpa vain osaisin hoitaa sinuiittipotilaitani töissäkin näin hyvin. Jos mä itse välttelen antibiootteja niiden haittojen vuoksi, niin miksi mä näillä oireilla määrään potilaalle antibioottikuurin?

Elämyskameli suosittelee
oireenmukainen hoito

4 comments:

Polaah said...

Marianne-jäätelö kuulostaa so 90´s:iltä, onko varma ettei se ole joskus jo ollut olemassa??

Kamelin tulehdustilasta sympatiat, meilläkin on ukkeli jossain 38,8 olotiloissa kotona eikä taaskaan pääse meitä hakemaan täältä landelta.

Anonymous said...

Marianne-jäätelö on hei ihan vanha juttu.

Mä oon alkanu myös epäillä sinuiittia (itelläni siis), joten tarttee tsekata käypä hoito! Oon ollu huolissani, että jos paljastan sinuiittisuspision, niin mut punkteerataan, ja se kuulostaa superinhalta!

Lettipitko said...

Kamelin kannattaa kokeilla Duactia, Aerinazea tai Cirrusta, pseudoefedriini auttaa hyvin siihen korvien huminaan ja lukkoiluun. Tosin sun vaivat tuntien sä saat siitä kuitenkin lihaskramppeja.

Elämyskameli said...

Siis Marianne-tuutti? Mä en oo kyl koskaan ennen nähnyt ja sen vuoksi intoilen.

Nyt korvaoireilu on vähentynyt mutta on sellainen olo, kuin joku puukottaisi silmään.