Sunday, July 11, 2010

Jalkakäytävät jalankulkijoille!

Mä oon jälleen nousemassa barrikadeille. Sen siitä saa, kun on kuumakalle - aina on piileviä kaunoja jotain ihmisryhmää vastaan. Viime päivinä on alkanut yllättävästi ärsyttää jalkakäytävillä pyöräilevät aikuiset. Jotkut niistä kehtaa jopa soittaa kelloa. Jos pelkää ajaa ajoradalla, niin pitää valita pyöräkaistainen reitti tai jättää pyörä kotiin. On jalankulkijan oikeus kävellä haluamallaan laillisella tavalla jalkakäytävällä ilman, että saa ohjaustangosta kylkeen. Muita akuutisti barrikadeja vaativia ryhmiä on hitaat ohittajat vesijuoksuradalla, paidattomat miehet kaupungissa ja muksa-sanan käyttäjät.

Me käytiin tänään Katjnin ja Homiksen kanssa vesibussimatkalla Cafe Pirittasta (Piritasta? Ite ne kirjoittaa Pirittasta) Ursulaan. Oli loistavaa kyytiä. Tarkoitus oli seilata takaisinkin, mutta aikataulu meni pipariksi, kun yllättäen ennakkotiedoista poiketen paatti ei pysähtynytkään menomatkalla Kauppatorilla. Onneksi kuitenkin kävely Ursulasta Kauppatorille on varsin miellyttävä ja koominenkin (miksi japanilaisturistit kuvaavat Silja Linen laivaa?). Ja onneksi Kauppatorilta sai kelvollisia mansikoita. Vielä iloisempi voisi olla, jos jostain löytyisi niitä hyviä ruotsalaismansikoita, joita sai viime viikolla. Nää suomalaiset on ehkä vähän liian makeita ja tummia. Mä ostin myös vadelmia, mutta ne ei ole yhtään hyviä. En suosittele.

Elämyskameli suosittelee
ruotsalaiset mansikat

5 comments:

Vilunki said...

Pakko on yhtyä Kameliin, paitsi kellonpimputusasiassa (ja muksasta en ole ihan varma). Itse ainakin varsin kernaasti kuulen vihaisenkin kellotuksen, mikäli vaihtoehtona on kaistapäinen ohiuskaahaus täysin yllärinä. En kyllä minäkään suo kenellekään täysikäiselle (vai mikä se raja nyt onkaan, 16-wee?) oikeutta ajeluun jalkakäytävällä.

Elämyskameli said...

Se raja on 12! Eli siis 12 vuotta täyttäneiden pitää välttää jalkakäytäviä. Mun mielestä rimputus ja kaistapäinen ohituskaahaus on saman jatkumon (röyhkeyden) eri kohdissa. Toki jos näistä pitää valita, niin kellon mäkin valitsen, mutta mun ei pitäisi joutua valitsemaan kumpaakaan!

Rami Lindström said...

Mut voihan hellehattu sentään, et minä vihaan niitä pallopäitä, jotka kävelee pyöräilykaistalla!

Kelaat viittäkymppiä kun tiedät että edessä on pitkä pätkä pelkästään pyöräilijöille pyhitettyä tieosuutta ja yhtäkkiä edessä kulkee lauma varhaiskeski-ikäsiä rivissä, jotka kehtaavat vielä paheksua kellon soittamista.

Anonymous said...

Mä oon kyllä Rampon kannalla, toi on pahempi ihmisryhmä! Mä näkisin, että kyse on kaupungin puutteellisten pyöräilyreittien aiheuttamasta konfliktista.

Jalankulkijana haluan mainita myös mukulakivet, mikä tuhannen keskiaikainen keksintö ne on?? Käytetään sitä asfalttia kun insinööri on sen suuressa viisaudessaan kehittänyt.

Elämyskameli said...

Joo pyöräkaistoilla kävelijät on kyllä kans vihon kolmanneksi viimeinen ryhmä. Mä oon kyllä niin keski-ikäinen, että mä joskus sanon teineille ja landeille, että tulkaa tänne jalankulkukaistalle, kun ei ne kaistapäät muuten tajuu. Etenkin keskustassa on tätä ongelmaa.

Mutta huom huom varaan itselleni oikeuden ohittaa jalkakäytävälle pysäköidyn auton pyöräkaistan kautta (vrt. siitä seinän ja auton välistä, jos on ahdasta).