Monday, January 31, 2011

Viralliset asiakirjat

Lain mukaan lääkäri päättää ionisoivan säteilyn käytöstä sairauksien diagnostiikassa punnittuaan ensin tutkimuksen oikeutuksen. Radiologisia tutkimuksia voidaan tehdä vain lääkärin kirjallisen lähetteen perusteella. Lähete radiologiseen tutkimukseen on virallinen asiakirja, josta tulee käydä ilmi tutkimuksen indikaatio ja radiologi on kiitollinen muistakin oleellisista tutkimuksen tulkintaan vaikuttavista asioista (esim. murtumaepäilyssä vammamekanismin ja kipeän paikan määrittely tarkemmin kuin "loukannut kätensä"). Harvoin mä tuun ajatelleeksi, että luenpa tässä virallista asiakirjaa. Tänään kuulin, että eräässä HYKS:n yksikössä työskentelee amanuenssi, jonka kirjoittamissa lähetteissä on ajoittain hymiöitä. Mun mielestä hymiöt on aika vastenmielisiä jopa yksityisissä tekstareissa ja sähköposteissa (ajoittain käytän niitä itsekin, mikä on mun mielestä erityisen vastenmielistä), joten eipä ollut tullut mieleen, että niitä kukaan kirjoittaisi ihan oikeisiin teksteihin. Parin vuoden päästä varmaan tulee ajokorttiinkin merkintä ajokorttiluokasta tyyliin B<3.

RS-virus on vänkä, mutta ikävä pöpö. Se aiheuttaa suurehkoja epidemioita parittomien vuosien tammi-helmikuussa. Taaperoikäisille ja sitä vanhemmille se saattaa aiheuttaa lievää flunssaa, mutta vauvoille ikävämpää taudinkuvaa - kuumeisen yskätaudin, joillekin keuhkokuumeen ja hengityskatkosvaaran. Tämän vuoksi RS-virustautia sairastavat vauvat otetaan herkästi osastohoitoon. Nyt on useampi vauvatuttava sairastunut ja yksi joutunut sairaalaankin (tosin ilmeisesti päässyt onneksi jo kotiin). Tsemppiä vauvaväelle!

Mä oon seurannut Munamies-keskustelua melko lailla puolella silmällä. Oon ollut melko varma, ettei se oo mua varten niinku Kummeli/Vintiöt/Velipuolikuu/Julmahuvitkaan ei oo olleet. Mulla ei ollut tarkkaa tietoa, mikä Munamies on, mutta kavereiden fb-statusten perusteella teinit on siitä innoissaan. Ei oo niin paljoo kiinnostanut, että olisin ruvennut guuglaamaan. Mä olin eilen Kummitytön synttärijuhlissa, kun siellä Porkkis ja Långstrump alkoivat kohkata ja nauraa Munamiehen edesottamuksia. Päättivät valistaa tietämätöntä ja nyt mäkin tiedän, mikä Munamies on. Totesin, että alkuolettamani oli oikea, ei tarvii pelätä menettäneensä nauruja monen Munamies-show'n mentyä silmäin ohi. Sen sijaan kävi miltei hirvittävä vääryys, kun olin aiemmin luullut Blackadderin olevan tylsä. Sehän on melkein itkettävän hauska! Onneksi ne kaikki kaudet sai uudenvuodenalesta halvalla.

Elämyskameli suosittelee
Blackadder (etenkin kaudet 2-4)

7 comments:

Polaah said...

Kummeleita, Vintiöitä ja Studio Julmahuvia ei voi verrata Munamieheen.. Oon vahinossa pari kertaa nähny tän "ilmiön" ja kuulun siihen tosikkoporukkaan, jonka mielestä siinä ei oo mitään hauskaa tahi sympaattista. Jopa se Rasilan esittämä muija oli hauskempi.

OMG ja lol kohta ne käyttää lyhenteitäkin virallisissa asiakirjoissa, sen siitä saa kun nykyteinit ryhtyy lukemaan lääketiedettä.

HeliX said...

Parasta on kuitenkin se, että Munamies kuuluu Zeitgeist-lahkoon!! (ja ei, en ole katsonut yhtäkään jaksoa Putousta - enkä katso jatkossakaan.)

Mua ärsytti kaikki LOLlit ja OMGit ihan älyttömästi silloin kun ne rantautuivat Suomeen ja kaikki käyttivät niitä. Erilaisena ja kapinallisena nuorena mä olen alkanut käyttää niitä vasta viimeisen vuoden aikana kun kukaan muu (ikäiseni) ei niitä enää käytä. Kai niitä teinit käyttää vieläkin, mut mun ikäluokalle kun ne eivät ehkä enää oikein kuulu...

Elämyskameli said...

Mikä on Zeitgeist-lahko? Ja miksei Kummeleita et al voi verrata Munamieheen? Suomalaista komediaa kaikki tyynni.

HeliX said...

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Zeitgeist_Movement

Elämyskameli said...

Klikkaamiseen asti ei kiinnosta. Eli aika vähän kiinnostaa.

Polaah said...

Kummeleita ei voi verrata siksi Munamieheen, koska Kummelit oli hetkittäin jopa nerokkaan hyvää komediaa, Munamies on vaan yksi idea josta ei riitä edes yhteen sketsiin saati jokaviikkoiseksi hauskuudeksi..

Anonymous said...

mä en oo vielä ikinä munamiehestä kuullukkaan. nyt kuulin, ja meempä sivistämään itteeni kattomalla siitä lisää juttua, kun toi ex RS -potilas tuolla leikkii pingviinin pepun kanssa. hymiö :)