Saturday, March 19, 2011

Matkapahoinvointi

Me siis käytiin eilen Handymanin ja Långstrumpin kanssa katsomassa Black Swan. Mä en nähnyt siitä puoliakaan, koska se oli kuvattu niin suurelta osin käsivaralta, että mulle tuli matkapahoinvointia ja jouduin pitämään silmät kiinni yhteensä varmaan vartin ajan ja valtaosan ajasta tuijottamaan joko edessä istuvan kaljua tai sisäkattoa. Ei mulle ennen oo noin käynyt! Mä oon selkeästi tullut vanhaksi. Onneksi kuitenkin ääniraita oli seurattavissa koko ajan. Lettipitko oli edeltävästi mainostanut leffan olevan todella ahdistava, mutta mä en nyt sitten päässyt kokemaan edes sitä ahdistusta, kun pystyin katsomaan vain ne kohtaukset, joissa kamera ei heilunut häiritsevästi. Sellainen fiilis siitä jäi, että Natalie Portman ja Mila Kunis oli erinomaisen upeita ja baletti aika tylsää.

Mä ostin pari viikkoa sitten Kindleen King's Speechissä nähtyjen trailereiden innoittamana kaksi kirjaa: Kazuo Ishikuron Never Let Me Gon ja Sara Gruenin Water for Elephantsin. Näistä mä oon nyt lukenut ensinmainitun. Jouduin sitä lukiessani hämmentävän valinnan eteen. Luin yhtä aikaa nuorista lääkäreistä kertovaa mulle suositeltua House of Godia, joka on aiheeltaan kiinnostava mutta kirjoitustyyliltään kammottava ja Never Let Me Gota, joka oli kirjoitettu erittäin kauniilla kielellä, mutta oli aiheeltaan aivan älytön ja pahimmillaan veltto. Näistä mä kuitenkin valitsin yllätyksekseni paremmin kirjoitetun mutta aiheeltaan tylsemmän kirjan. Enpä ois aiemmin uskonut! Nyt on Kazuo Ishikuro luettu (ja samalla päätetty, että sitä leffaa mä en todellakaan aio mennä katsomaan) ja House of God vielä ärsyttää mua tyynyn vieressä. Kyllä mä senkin vielä luen loppuun, kun oon jo puolivälissä. Mut eka mä haluan uppoutua ihanan afrikkalaiseen rentoon menoon No. 1 Ladies' Detective Agencyllä. Se on ihanaa tekstiä.

Mä oon kurkkinut ikkunasta (tai en kurkkinut vaan katsonut ihan aikuisten tavalla) kuinka Linnanmäen Ukko-laitetta pystytetään. Se on upean jännittävää! Nyt koko kiemura on pystytetty, seuraavaksi tehdään koneisto, testataan vaunut ja 1,5 kuukauden päästä se alkaakin pyöriä päivittäin! Hurjan näköinen kyyti (täältä voi katsoa, millaisesta kyydistä on kyse), mutta jopa pelokkain tuntemani hurjapää Handyman on ilmaissut haluavansa mennä sillä ajelemaan. Ehkä munkin sit täytyy.

Elämyskameli suosittelee
kaunis kieli

3 comments:

Vilunki said...

Onko se meitsin laina-HOG?

Elämyskameli said...

Kysymys on niin moniulotteinen, etten ymmärrä, kysytkö, onko kirja sinulta lainattu vai haluatko lainata sen. Joka tapauksessa rehellinen vastaus on, että mä lainasin sen Lettipitkolta, jolle täten kysymyksen ohjaan.

Anonymous said...

mä oon katkerana kotona, joten onneks sentään kameli viihdyttää mua! pojat hylkäs mut, menivät leffaan ja dokaamaan. ja yksi niistä sammu, makaa nyt tuolla mun sängyssä. se kiittämättömyys on se maailman palkka- oon haalinu hiki otsalla miesseuraa itelleni (kirjaimellisesti) ja ne kaikki on mut hyljänny. nyt sitte leikitän ite itteeni täällä.