Saturday, August 3, 2013

Cologne

Nyt on loma alkanut. Tai ei vielä virallisesti, koska ensimmäinen vuosilomapäivä on maanantaina. Tänään oli työvuorolistan mukaan vapaapäivä ja huomenna on viikkolepo. Koska mä en kuitenkaan ole ihan noin anaalinen (en oikeesti oo!), ajattelen olevani jo lomalla. Hyvää lomaa mulle!

Toki kun on loma, on syytä tulla Saksaan. Niinpä me tultiin. Lennettiin aamulla Berliiniin ja jatkettiin Tegelin kentältä vuokra-autolla Kölniin. Oltiin etukäteen varattu ykkössarjan BMW:n avomalli tai vastaava ja koska ne tarjosi meille vastaavaa (VW Eos), Handyman ilmoitti silmää räpäyttämättä, että totta kai me otetaan tarjottu upgrade 20 e/vrk. Niinpä me ajetaan täällä Z4-Bemulla, joka on Handymanin sanoin "jopa täällä vähän provokatiivinen". Mä kyllä tykkään olla kyydissä, kun helteellä on katto auki kaupungissa. Moottoritiellä oli hetkittäin hiukan hurjaa, vaikka suurin huoli olikin kampauksen kestävyydessä. En mä tiennyt voivani tykätä avoautosta. Toisaalta a) tää on sellainen maa, että kehtaa ja b) nyt on se oikea ilma avoautolle. En mä edelleenkään lämpene Handymanin idealle ostaa avoauto Helsinkiin. Siinä ei oo mitään järkeä.

Loma on mennyt toistaiseksi muuten vähän traagisissa merkeissä, koska Handymanilla on noidannuoli ja se on todella kipeänä. Tai no useimmat miehethän on aina todella kipeänä, kun niillä on mitään vaivaa, mutta mä luulen, että Handymanin selkä voi olla ihan objektiivisestikin ottaen aika arkana. Istuessa tai maatessa se on kuulemma ihan oireeton ja kävellessäkin pääosin vain vähän kipeä, mutta ongelmana on jumalattomat kipusävärit kävellessä. Vähän väliä mies putoaa kumaraan nojaamaan polviinsa ja ähkii. Se on niin kamalan näköistä, että ohikulkijat näyttää huolestuneilta. Toki selkä estää myös esim. kantamisen (jopa iso iPad jäi hotellille, kun lähdettiin kaupungille) ja pudonneiden tavaroiden nostelun eikä esim pukeutuminen ole kovinkaan sulokasta. Kävelykin on niin hidasta, että mummot ohittaa. Onneksi mun selkä on kunnossa, koska jonkun pitää saada meidän yhteinen matkalaukku takakonttiin.

Niin, me ollaan siis Kölnissä. Matkalla tänne pysähdyttiin syömässä Hannoverin Markthallessa (Lonely Planetin suositus, ei kovin hyvä). Illalla käytiin (autolla, mies on rikki) katsomassa Kölnin tuomiokirkkoa ja syötiin Belgischer Hofissa (Lonely Planetin suositus, ei sekään mikään erikoinen). Tarkoitus oli vielä käydä hotellin uima-altaalla, mutta siellä selvisikin, että diving pool on kastautumiskylmäallas. No, huomenna mennään kylpylään.

Elämyskameli suosittelee
lomailu ja avoauto Keski-Euroopassa

4 comments:

Anonymous said...

Tässä anonyymi Helsingissa/Espoossa vuosia avoautolla ajanut korjaa piintyneen käsityksen avoauton turhuudesta Suomessa.

Ensinnäkin tänä vuonna Suomessa menee 40 helle päivää rikki ja hatusta heittämällä 150kpl +16C - eli puoli vuotta on ihanteellista avoautokautta. Itseasiassa helle ei ole edes paras avoautokeli ( porottaa liikaa) vaan aurinkoinen loppukesän päivä on mielestäni kaikista kivointa kruisailuun.

Sitten se suurin virhekäsityksen korjaus - kovakattoinen avoauto on täysiverinen auto 2 hengen perheelle koko vuodeksi. Lämppäri on jopa parempi kun tavallisessa autossa. A-auton 11-21 suutinta on suunniteltu kauden jatkamiseen ja lämmittää myös pakkasilla. Talvella et edes huomaa ajavasi avoautolla mikäli rasvaat syksyllä katon kumitiivisteen niin se ei natise edes yhtään.

Okei - mikäli ostit ylläolevan niin pitää rehellisyyden nimissä kertoa ne avoauton huonot puolet:

1. Pienet erät ja monimutkainen rakenne tekee 15Ke lisää hintaa mikä on ihan hävyttömän paljon!

2. Avoauton ovet ovat leveämmät ja painaa sikana, joten pienillä parkkipaikoilla saa kokea ajavansa isompaakin autoa - tämä on tosi ärsyttävää...

3. Joo avoautoilu on kahden ihmisen hupia ja neljälle... No se on kahden sadistin hupia! :)

Pumpumkatti said...

AA saa ihan uuden merkityksen - Anonyymit Avoautoilijat :D

Elämyskameli said...

Kiitän lämpimästi nimimerkkiä "Anonymous" mielipiteestä ja kommentoinnista. Mun pitää vielä tarkentaa, että mun käytössä avoautoa voi käyttää katto alhaalla vain helteellä, koska jopa hellekelillä märät hiukset viluttavat (kokeilin just) ja mun hiukset on usein märät. Ehkäpä vielä tärkeämpänä mun mielestä autossa olla ikinä takki päällä (ei siis talvellakaan poislukien tilanteet, joissa saa kyydin, jolloin tietysti käyttäytyy kuten auton kuljettajakin). Mulle siis joku ulkolämpötila +17° olisi aika viluisa, jos paitahihasillaan pitäisi painaa menemään ilman kattoa. Myöskään päähinettä (pl. ehkä liehuvainen pitkä huivi, johon voi romanttisesti kuristua) mä en autossa käytä. Auto on sisätila, vaikka vain taivas olisi kattona.

Anonymous said...

teidän pitää muistaa, että 2 paikkaisen ja 4 paikkaisen avoauton ero on se, että lasi suojaa kuskia ja kanssa matkustajaa selvästi paremmin 4 paikkaisessa. Valitettavasti 2 paikkainen näyttää paremmalle. olen verrannut 4 paikkaisia koviksia 2 paikkaisiin rättikattoisiin ja ero on aika iso viimassa - ihan eri autoja...