Monday, April 18, 2011

Vaalianalysaattori

Mä hävisin vaaleissa, mutta olen silti iloinen. Mun mielestä oli hienoa, että äänestysvilkkaus nousi ja että vaalit oli niin mielenkiintoiset. Eilinen YLE:n vaali-ilta oli varmasti vuoden jännittävin ja mukaansatempaavin TV-ohjelma, vaikka laskisi Top Gearitkin mukaan. Kiitän myös kanssani iltaa viettäneitä politiikan asiantuntijoita Handymania ja Långstrumpia syväluotaavista kommenteista, vaalikiertueesta ja Weeruskan vaali-illallisesta (valitettavasti salaatti oli nuivaa). Muutamia ajatuksia nousi mieleeni:

  • Demokratia on vaihtoehdoista paras enkä mä tiennytkään, kuinka paljon mä demokratiaa arvostan.
  • Vaalipiirijako on erittäin epäreilu pienille puolueille ja niiden äänestäjille. Esim. 2384 helsinkiläistä katsoi kristillisdemokraattisen ehdokkaan olevan just se oikee, mutta vertailuluku ei riittänyt viemään yhtään koodeeläistä eduskuntaan, joten kaikki nämä äänet menivät oikeastaan hukkaan. Mikäli vaalipiirit olisivat laajempia tai jako poistettaisiin kokonaan, hukkaäänten anto tulisi huomattavasti vaikeammaksi. Samasta syystä kokoomus tarvitsi 0,46 % äänistä yhtä edustajaa kohden ja vihreät 0,72 % äänistä yhtä edustajaa kohden.
  • Jytky on sanana aika kauhee ja siitä tulee mieleen defibrillaattori. Eikä se oo oikein toimittajan suuhun sopiva sana.
  • Urpilaisella oli hyvät vaatteet ja tukka, MGR:llä se mainoksista tuttu värikypärä. Urpilainen oli jees kun se ei laittanut punaista päälle (vrt. Kataisen ja Häkämiehen siniset kravatit sekä Kiviniemen ja Lehtomäen vihreät jakut).
  • Alakerran naapuri pääsi melkein jokaiseen SDP:n valvojaisista otettuun kuvaan.
  • Persujen kannattajia kuvattiin koko ajan "peruskannattajiksi", vaikka ne oli selkeesti aktiiveja, koska kertoivat tehneensä vaalityötäkin.
  • Nää oli vihan vaalit, mut valtaosa vihasta vuodatettiin fb:ssä vaalien jälkeen, kun suvaitsevat ironiset verbaalinikkarit voivottelivat persujen, Kike Elomaan, kaljaveikkojen, Soinin sierainten ja Halla-ahon poskien epäcooliutta. Toisaalla kauhisteltiin, että jotkut voi äänestää kokoomusta, kepua, SFP:tä tai demareita. Mä tunnustaudun rehellisesti osallistuneeni samaan loanheittoon jo vuosia etenkin kepun, rkp:n, demareiden, vihreiden, koodeen ja kokoomuksen osalta, mutta vanhemmiten mä oon leppynyt ja nyt mun mielestä kuka tahansa saa äänestää ketä tahansa ja se on vain hauskaa. Mut mä en ookaan ironinen verbaalinikkari vaan aktivistijeesus.
  • Vaalivoittajia oli Långstrump ja Handyman, joiden hillittömät fb-päivitykset ja -kommentit naurattaa vieläkin. Kiitti kaverit! Kaikki muut hävisivät vaaleissa.

Mä kävin viikonloppuna myös hämeenlinnalaiskaverin kanssa Seminaarinmäen mieslaulajien konsertissa. Se oli jälleen hieno ja tekniset ongelmatkin vaikuttivat vitsiltä. Seuraavan konsun odotus on jo alkanut, odotusta lyhentää uusi Semmarit-DVD, joka tarttui mukaan.

Elämyskameli suosittelee
Seminaarinmäen mieslaulajat

13 comments:

Långstrump said...

Awww, kiitti! Tää tsemppaus pelasti mun päivän, koska muuten musta tuntuu että mä vaan suututin kaikki. Auoin mm. ihan huolella päätä duunikavereille ja tunsin olevani oman elämäni Handyman.

Elämyskameli said...

Nyt meni liian pitkälle, sä kirjoitit awww. Awww on varattu alatilikettäville fb-vauvakuvien ihastelijoille. Not cool.

Mut hyvä et auoit, esim sun statuskommenteissa käyty oikeistoliberalismivikinä alkoi jo huolestuttaa - jos nää tyypit vääntelee käsiään yhtä innokkaasti IRL kuin fb:ssä, ne saa pian ranteeseen jännetupentulehduksen.

HeliX said...

mä olen alatilikettävä ja sanon awww, omg, lol, rofl ja pistän vielä kasan hymiöitä perään. Mut mä en liketä yhtään vauvakuvaa, eläinvauvoja lukuun ottamatta. Tosin idc jos en jonkun (kenenkään) mielestä oo cool. cll/aiic. -.-

Sori eksyin aiheesta, piti vaan tulla sanomaan että Urpilainen joo oli aika edustava ja Kiviniemi veti ehkä vähän pisteitä kotiin sanomalla, että isänmaata voi palvella myös oppositiossa. Ja oli joo tosi jännä tuloslähetys, piti valvoa loppuun asti, vaikka oli tarkoitus mennä ajoissa nukkumaan.

MTFBWY, cheers!
xxxxxx

HeliX said...

kas nyt typotankin (aivan kuten asiaan kuuluu), eli ccl, ei cll. jälkimmäinen viitannee krooniseen lymfaattiseen leukemiaan, josta mun ei suinkaan ollut tarkoitus puhua. oops, sry!

Långstrump said...

Joo, pään aukominen oli kyl enemmän kuin indisoitua.

ccl ftw!

hanna said...

mä oon pohdiskellu kamelin tavoin etenki tota vaalipiirijakoa! Mut noi vaalit toi mun tietosuuteen yhden uuden hienon asian, ja se on se, että huomasin kuinka Arhinmäki on aika hottis! Tänään melkeen unohin mennä neuvolaan kun piti kytätä Arhinmäkee netistä. Jostain syystä en oo kiinnittäny em. seikkan aiemmin huomioo

HeliX said...

Hanna: Mä oon aina luullut, että se Arhinmäki on joku vanha gubbe (vrt. Pentti Arajärvi) ja olin melkein järkyttynyt kun vaalilähetystä katsoessani tajusin kuka se oikeasti on!

Långstrump said...

Joo Arhinmäki on myös mun mielestä melko hot!

Pyry said...

Mä oon aina sanonu, että jos saisin olla nainen päivän ajan, niin antaisin kaikille mun kavereille, jotta ne sais edes kerran elämässään joltain hyvännäköiseltä muijalta. Joten L.Pi, käsi sydämelle: muistitko toimia näin kun tunsit olevasi oman elämäsi Handyman?

Toisekseen Paavo Arhinmäki on pelle.

hanna said...

Peide, nyt sä oot vaan katkera kun toista miestä kehutaan. Oot säkin ihan hot.

HeliX said...

likettäisin Hannan kommenttia, mutta täältä puuttuu se nappi!

Långstrump said...

Pyry: hitto, mä unohdin ton sun periaatteen. Ens kerran sit.

Hanna: like!

Elämyskameli said...

Mä olen myös aina ollut sitä mieltä, että Arhinmäki on ihan ihku, mutta epäilen ainakin osan ihkuudesta johtuvan siitä harhasta, että se on ainoa nuori miespuolinen puoluejohtaja tällä hetkellä. Siksi se näyttää niin erityisen hyvältä kaikissa TV-jutuissa.