Monday, July 11, 2011

Pieneen pussiin

Tänään mä aloin hiljaisen työpäivän nopeuttamiseksi miettiä, mitä voisi tehdä Berliinissä lomalla. Mutisin ääneen olevani menossa Berliiniin lomalle ja työkaveri suositteli Bodyworlds-näyttelyä, joka on tämän kesän Berliinissä. Erinomainen idea! Kun mä olin au pairina Etelä-Saksassa 1998 mua harmitti kovasti, kun Bodyworlds oli just pakattu Mannheimista pois, mut nyt mä pääsen sinne! Hiphei!

Kauppojen hedelmäpussit ottaa mua päähän. Mikäli haluaa yli kaksi hedelmää tai tomaattia (tai onhan tomaattikin hedelmä), on käytännössä pakko lastata ostoksensa "pieneen pussiin", jolla ei ole minkäänlaista oikeaa käyttöä sen jälkeen, kun hedelmät on lastattu kotona lautaselle. Ärsytys on kasvanut siinä määrin suureksi, että oon jo alkanut mietiskellä jopa että mä itse ompelisin jonkin pussukan sitä varten. Toistaiseksi mä oon lähinnä angstannut sitä, etten ole keksinyt, millaista kangasta sellaiseen pitäisi käyttää. Nyt on kuitenkin alkavan syksyn merkkinä mun käsityökyynärpäätä alkanut juilia, joten tulee selailtua kangasnettikauppoja, joista yhdessä on myynnissä ihan jonkun oikean ompelijan tekemiä hedelmäpussukoita! On second thought noita voisi ehkä löytää ekokaupastakin. Ehkä mä meen Ruohonjuureen tai Ekoloon shoppaileen viiden euron hedelmäpusseja (mä voin tehdä näin, koska en oo pihinäsuvun vesa). Mä en usko pelastavani maailmaa kestohedelmäpussillani, mutta ainakin vähennän ärsytystäni.

Ja sehän tietty ärsyttää, että kaupan myyjät haluaa aina laittaa pakasteet "pieneen pussiin". Mä en edes tajua, miksi ne pitäisi laittaa "pieneen pussiin", vaikka mä oon ollut töissä kaupassa monta vuotta. On selitetty, että näin ne ovat lähellä toisiaan, mutta voihan ne pakata sinne isoonkin pussiin lähelle toisiaan!, jos pelkää kylmäketjun katkeamista yhtä hillittömästi kuin logistiikka-Handyman.

Toinenkin eko-ongelma mua on huolettanut. Pyrin suosimaan luomulihaa, -munia ja -maitoa lähinnä eettisistä syistä. Yleensä mua ei kuitenkaan kiinnosta porkkanan eettisyys, joten kasvikunnan luomuus mua ei suuremmin kiinnosta. Olen kuitenkin ostanut S-marketista cashewpähkinäni luomuna, koska ne löytyvät helpoiten. Mukavaa niissä oli sekin, että ne olivat reilua kauppaa ja niiden pakkauksessa lukee A Treat for Everyone! Viime viikolla ne olivat kuitenkin loppu, joten jouduin ostamaan random cashewpähkinöitä. Huomasin kuitenkin järkytyksekseni, etteivät ne olleet yhtään niin hyviä kuin luomupähkinät! Yritin jopa paahtaa niitä Långstrumpin ja Geen ohjein, mutta ei niistä silti kauhean hyviä tullut. Tänään onneksi oli luomupähkinöitä, joten nyt mulla on aikamoinen säkki Sallisen pähkinöitä ylimääräisenä. Haluaako kukaan?

Elämyskameli suosittelee
loman suunnittelu etukäteen

4 comments:

Pumpumkatti said...

I'm nuts about nuts!
Eli voin adoptoida hylätyt pähkinät golf-evääksi, kiitosta vaan :)

Polaah said...

Taas mä oon liian hidas. Mullekin olis kelvannu kelvottomat pähkinät!

Ja pienet pussit on ihan hirveen kätevä epä-ekologiselle kertakäyttövaipalle, joka pitää saada vähemmän haisuisena roskikseen.

hanna said...

mä uudelleen käytän muovipusseja. mä käännän ne, ja sitte laitan kuivumaan, jos siinä on ollu esim. märkä uimapuku. mutta muutenki mun käytös muuttuu aina vaan levottomammaksi, että voisin kans harkita niitä 5 e hedelmäpusseja. koska ennen kaikkee mä en jaksa aina täyttää roskistani kaikella turhalla roinalla, kun sitte sitä saa aina olla viemässä ulos.

Elämyskameli said...

Pumpumkatti saa pähkinät, Polaah'n täytyy selvästi olla enemmän tiedon valtatiellä ettei jää aina kakkoseksi.

Mä kävin eilen ostamassa pari hedelmäpussia Ruohonjuuresta. Ne ei olleet noita samoja, mutta ihan hyviä. Ne oli tehty verkkokankaasta ja niihin oli ommeltu puuvillasta tai satiinista hintalapun paikat. Sääli että mä just toissapäivänä ostin omenia ja tomaatteja nyt taas muutamaksi päiväksi, sormia syyhyttäisi käydä hedelmäostoksilla!