Wednesday, November 28, 2012

Lumia 920

Nokian Lumia 920 julkaistiin torstaina 22.11.2012, mun vanhimman kummilapsen kymmenvuotispäivänä. Mä oon käyttänyt iPhonea jo vuosikausia. Sitä ennen mulla oli käytössä erilaisia Nokia-puhelimia. Uusimmissa oli Navi-näppäin, muttei kosketusnäyttöä. Matopeli niissä oli jokaisessa ja viimeisimmässä polyfoninen soittoääni (miksei niistä enää puhuta?) ja ehkä värinäyttö.

Kaikki mun iPhonet on olleet Handymanin käyttämiä, upouutta iPhonea mulla ei oo ollut. Nyt jotenkin uusimmat iPhonen uudistukset on olleet mulle aika suuria pettymyksiä. Tuorein malli iPhone5 ei kiinnosta mua ollenkaan. Ihan samanlainen kuin vanha 4S:kin, mutta jotenkin pitkulaisempi. Uusi iOS6 on herättänyt niin paljon tympeyttä mediassa, etten ole neloseeni sitä suostunut edes lataamaan, vaikka ärsyttävästi pieni punainen pallukka Settings-valikossa mua jatkuvasti siitä muistuttaakin. Eniten mua iOS6:ssa askarruttaa mediassa kovasti vatuloitu karttaongelma, koska puhelimen kartta on mulle tosi tärkeä. Mä oon jo lapsena lukenut paljon karttoja ja edelleen mä tylsinä hetkinä tykkään tutustua ja opiskella eri kaupunkien karttoja ja suunnitella kävelyreittejä vieraiden kaupunkien keskustoissa sekä naureskella hassuille kadunnimille. En mä uskalla jättää tällaista harrastusta sellaisen kartan varaan, joka ei löydä Turkua tai Kanadaa. (Nyt kun mä luin tän jälkeenpäin, niin mä vaikutan ihan vajakilta. Toim.huom)

Kun Nokia ilmoitti kovin innostuneena tekevänsä Windows 8 -puhelimen, mä en tajunnut siitä mitään. Kotona mulla ei oo ollut Windows-konetta moneen vuoteen ja töissä meillä on joku niin vanha Windows, ettei siihen voi vuoden 2003 jälkeen tehtyä Officeakaan asentaa. Päättelin, että kyseessä on käyttöjärjestelmä. Kuulin käytännön kokemuksia siitä kavereilta kesällä, että tietokoneessa se on onneton, mutta toimii varmaan mobiileissa päätelaitteissa (molemmat näistä kavereista on diplomi-insinöörejä, joten mä luotan niihin kuin vuoriin (toinen muuten oli ennen vuori)). Mulla on syvä usko siihen, että insinöörit osaa tehdä semmoisen käyttöjärjestelmän, joka on mun mielestä hyvä. Onhan niillä kuitenkin erittäin taitavia käytettävyysspesialisteja käytössään.  Kyllä ne varmaan tietää, mitä mä haluan. En siis etukäteen osannut ollenkaan ajatella, että en osaisi käyttää sitä.

Jälleen kävi niin, että mä en saanut puhelinta uutena käyttöön, koska Handyman halusi käyttää sitä ensin pari päivää. Pieniä ongelmia huomasin jo silloin. Meillä on ollut niin uudet iPhonet, että niillä on saattanut lähettää iMessageja eli dataverkon kautta kulkevia tekstareita. iPhone osaa itse todeta, että nyt on syytä säästää rahaa ja jättää puhelinverkko vapaaksi. Lumialla ei tietenkään tällaista ole eikä mun iPhone ole ymmärtänyt, että Handymanin iPhone ei ole elossa iMessagea vastaanottamaan, joten mun lähettämät tekstarit ei oo menneet perille. Tämän sai toki korjattua, mutta muutaman tunnin ajan ärsytti, kun Handyman ei vastannut mun kysymyksiin.

Kahden päivän jälkeen, kun Lumia ei ollut enää uusi, Handyman vaihtoi siihen mun SIM-kortin ja antoi sen mun käyttöön sen suuremmin opastamatta. Omien kokemustensa valjastamana Handyman onneksi kyllä näytti, kuinka koneen saa buutattua, koska siinäpä on tieto, jota ilman ei uuden Lumian kanssa tule toimeen. Mä sain koneen käteeni lauantaina iltapäivällä ja ennen nukkumaanmenoa mun piti buutata se kolmesti, lisäksi sydänyöllä valvoessani kahdesti. Päivällä mä en oo nyt tarvinnut sitä oppia kertaakaan, koska en ole uskaltanut juuri sitä käyttää. Uskon kyllä, että kaatuilu johtuu siitä, että toi on ihan upouusi ja apua on varmasti tulossa päivityksen myötä. Se on ärsyttävää, että aina kun se kaatuu, luulee se buuttauksen jälkeen, että on 1. syyskuuta klo 7:46 ja orientaatio vie muutaman minuutin. Jos puhelimeen on tullut tekstiviesti 1-2 minuutin sisään ennen kaatumista, unohtaa puhelin sen viestin eikä sitä pääse enää lukemaan. Tämä on kaikkein vakavin ongelma ja sen on pakko korjaantua pian.

Puhelin on kädessä selvästi suurempi kuin iPhone4. Sitä ei pysty millään käyttämään yhdellä kädellä, jos on mikrokätinen kuten mä. Näyttö on suuri, mutta ei koko etupaneelin kokoinen. Mekaanisia näppäimiä on vain oikeassa kyljessä, etupaneelissa on näytön alareunassa kolme kosketusnäppäintä: takaisin, perusnäyttöön ja suurennuslasi, josta pääsee katsomaan nättejä kuvia (tän näppäimen tarkoitus on jäänyt vielä jokseenkin hämäräksi). Mun Lumia on ihanan kirkkaan keltainen ja perusnäytön Windows-neliöt on myös keltaisia. Jostain syystä perusnäyttöön on laitettu Ilta-Sanomat, Veikkaus, MTV3 ja Xbox. Niistä mä en tarvii mitään, joten otin ne pois. On siellä HS-appikin, joka siinä saa olla, vaikkei enää menekään päälle. Neliöt on kivoja, niitä pystyy siirtelemään ja niiden kokoa muuttamaan. joistain saa isoja suorakaiteita, esim. fb-sovelluksesta. Kun se on suorakaiteena, näyttää se kuvana mun cover photoa. Se on kiva. Lukitusnäyttöön puhelin osaa etsiä kuvia mun fb-kansioista, joten tulee aina hyvä mieli puhelinta katsoessa - Berliini. Pienennys-suurennus toimii hyvin, hiukan tarkemmin kuin iPhonessa. Sivua rullatessa näpäyksen jälkeen rullaamisnopeus hidastuu luontevasti, mutta pysähtyy pikkuisen liian nopeasti. Tämä ominaisuus on kyllä varmaankin ihan tottumiskysymys enkä usko tottumiseen kuluvan viikkoakaan.

Kuvaushetkellä lukitusnäytön taustakuvana Märchenbrunnen


Ekoina päivinä akku oli aika onneton, mutta nyt kolmen päivän jälkeen se on kyllä selvästi parempi kuin mun vanhassa nelosessa. Langaton lataus on kiva pikku temppu ja tosi tärkeä edistysaskel tulevaisuuden puhelinkehitystä ajatellen. Tietty se latauslätkä on koko ajan tuossa samassa paikassa, eli "langattomuudesta" ei suurta hyötyä saa, mutta on se silti tosi kiva. Latauspaikassa palaa pieni valo, kun se lataa. Se on liikuttava.

Oli huono idea antaa puhelin ensin Handymanin käyttöön. Aluksi, vaikka sen sisällä oli mun SIM-kortti, niin kontakteissa oli Handymanin pomon ja lapsuuden ihastuksen lisäksi kymmenkunta mulle tuntematonta ihmistä, muun muassa Miki Ziki (sic). Mun yhteystietoihmisistä siellä ei ollut ketään ja vaikka Miki Ziki on saatu nyt resetoitua puhelimesta pois, niin yhteystietojen onnistunut päivittäminen kesti tiistaihin saakka. Hyvä että mä oon vihdoin oppinut Handymanin uuden (eli noin seitsemän vuotta vanhan) puhelinnumeron ulkoa, että sain lähetettyä sille tekstarin. Långstrumpin siskolle oisin halunnut lähettää synttäritekstarin, mutta en mä sentään sen numeroa osaa ulkoa. Toivottavasti se on onnellinen ilman mun toivotuksiakin. Pikkusiskolle mä jouduin lähettämään onnittelutekstarin Handymanin puhelimesta ja kun se sunnuntaina soitti, mä en tiennyt, kuka soittaa eikä se tunnistanut mua mun kuolleen äänestä.

Tekstareita kirjoittaessa puhelin ehdottelee vaihtoehtoisia sanoja ystävällisesti kirjoitusrivin alapuolella. Tämä toiminto on mun mielestä aivan nerokas ja tosi näppärä. Paljon parempi kuin iPhonen parhaimmillaan kiusallinen, perustilassa ärsyttävä ja pahimmillaan raivostuttava autocorrect. Vaikka iPhonessa sitä on paranneltu, niin jokaista iPhonella kirjoitettua tekstaria joutuu korjailemaan. Tässä on vain yksi ärsytys: sanan "se" puhelin haluaa kirjoittaa aina isolla alkukirjaimella ja jopa korjata, jos mä oon vahingossa kirjoittanut sen pienellä. Tän mä haluisin korjata, ei muuta.

Sähköpostin käyttö on helppoa, mutta toistaiseksi pitkän sähköpostin kirjoitus on puhelimelle liian raskasta ja se uupuu kesken. Harmillista on, ettei se myöskään tajua säästää luonnoksia tarpeeksi usein vaan maanantaina mä jouduin kirjoittamaan saman saksankielisen sähköpostin neljä kertaa.

Koska puhelimessa on Windows, on siinä myös Explorer. Suurempaa eroa Safariin ei ole. Verkko tuntui alkuun varsin epästabiililta, sillä suurimman osan ajasta joutuu puhelinta muistuttelemaan asetuksissa, että nyt ollaan weelanissa ja vaikka ei oltaiskaan, niin reippaasti voit sinne kolmegeehen mennä, kun mä haluisin lukea uutisia. Kyllä mä sitten maksan. Itse selain toimii ihan hyvin ja mä tykkään käyttää sitä puhelimella. Etenkin surffailussa suuri näyttö tuntuu kivalta. Neljän päivän jälkeen kotikäytössä puhelin on pysynyt nyt verkossa koko ajan.

Lumiassa on ihmiset-neliö, joka on tosi outo. Se on jonkinlainen kokoelma mun yhteystiedoista. Siellä on esim. jonkinlainen facebook-keräelmä. Tausta on musta enkä mä ymmärrä sen logiikkaa yhtään. Ensinnäkin se on suomeksi, mikä näyttää todella typerältä. Kohdassa "uusimmat" näyttää olevan news feed, kohdassa "viimeisimmät" jostain syystä Handymanin profiilikuva eikä muuta, kohdassa "kaikki" mun profiilikuva ja muutaman viikon takainen status sekä frendilista ja kohdassa "Kohtauspaikka" lapsen piirtämä tikku-ukkokuva. Nää on ilmeisesti jotain puhelimen omia ideoita siitä, kenen kanssa mä oon viimeksi kommunikoinut. Voi olla tarpeellinen bisnesmarakateille ja niille, jotka on hajoittaneet some-elämänsä moniin haaroihin, mutta minä facebook-fossiilina käytän mieluummin dedikoitua fb-appia, joka on Lumiassa moninkerroin parempi kuin iPhonessa ulkonäöltään ja käytettävyydeltään.

HS-sovellus toimi aluksi hyvin, nyt se ei enää käynnisty. Mua harmitti HS-uudistus sen takia, että uutisia esitellään nyt mun mielestä paljon suppeammin kuin aiemmin. Aiemmin mä en ikinä käyttänyt HS-appia vaan menin selaimella nettisivulle ja vastasin tietty aina että EN halua päästä erityiselle mobiilisivulle. Nyt ei kuitenkaan pääse puhelimella perussivulle enää millään, joten pitää tyytyä mobiilisivuun tai appiin. Hesarin onneksi mä oon perusluonteeltani lauhkea. Sinänsä maksumuuri on hyvä, nyt pääsee periaatteessa lukemaan erilaisia juttuja avaamatta virallista, melko kankeaa digilehteä, kunhan jotenkin löytää ne jutut siitä suodatetusta app-sisällöstä.

Ehdottomasti suurin händikäppi Lumiassa on sovellusten niukkuus. En ole löytänyt sovelluskaupasta edes kelvollista podcast-soitinta. Lumian oma xbox-brändin musiikkisoitin on ok musiikille, mutta mä en osaa hakea sen podcast-listalle uusia jaksoja saati uusia podcasteja. Tää on mulle elämän ja kuoleman kysymys. Mä kuuntelin aika pitkään iPhonella podcastit iTunesilla, mutta se oli huono ja jo pitkään oon käyttänyt Instacastia, joka on helppo, hyvä ja järkevä. Pelejä en ole osannut hakea, koska en mä tiedä peleistä mitään. Handyman tai Vilunki on aiemmin ehdottaneet mulle jotain iPhone-pelejä, joita mä oon sitten pelannut ja ne on olleet yleensä hyviä.

Tiivistäen totean, että Lumia 920 on ensiluokkainen puhelin, parempi kuin iPhone. Tää on se puhelin, jota mä haluan käyttää. Ongelmina sillä on liiallinen kaatuilu, joka korjaantunee pian ja kompastuskivenä toistaiseksi vielä mulle liian suppeat sovellusmarkkinat. Siksi mä en vielä siirry Lumiaan, mutta toivon sydämestäni, että se breikkaa isosti ja sille kehitetään kunnon podcast-soitin, helpot yhteydet Applen maailmaan (koska mä en halua vaihtaa Airia peeseehen) ja siitä tulee niin iso hitti, että Vilunkikin haluaa semmoisen, jotta me voitais sit pelata jotain sen löytämää Windows-peliä yhdessä. Niin ja iMessage eikun winmessage! Se ois kiva.

Elämyskameli suosittelee
haaveiden puhelin

1 comment:

Anonymous said...

Ajatus ihmiset-neliöstä herättää mussa kiinnostusta lumiaa kohtaan. Viimeisimmät-lista erityisesti kuulostaa mielenkiintoiselta mutta hieman pelottavalta.

LLå