Saturday, April 3, 2010

Einigkeit und Schuhe und Freiheit

Me ollaan pääsiäismatkalla Berliinissä! Jes! Lennot ostettiin jo heinäkuussa eli siitä lähtien on matkaa suunniteltu. Viime vuonnahan täällä oli pääsiäisenä melkein jo kesä, lämpöä jotain 20° ja lehdet puissa. Täälläkin on kuitenkin ollut tiukka talvi, joten kevät ei ole niin pitkällä (lisäksi viime vuonna pääsiäinen oli viikkoa myöhemmin kuin nyt). On kuitenkin jotain +14°, pensaat ja ruoho vihertää ja aurinko paistaa. Todella miellyttävä sää.

Pääsiäispyhien vuoksi kaupat ovat kiinni suuren osan matkasta. Tänään on kuitenkin saksalaisilla samanlainen shopping frenzy kuin Stockan herkussa ikään - kaupoilla on erityislupia olla avoinna jopa puolilleöin (esim. elektroniikkaliike Saturnin Alexanderplatzin myymälästä saa sähköhammasharjan vaihtoharjoja, läppäreitä ja nenäkarvatrimmereitä lankalauantain viime minuuteille saakka). Mä oon jo pari vuotta etsinyt uusia jumppalenkkareita, kun edelliset on aika kulahtaneet, no on ne palvelleetkin yläasteelta saakka. Katselin Stockalla vaihtoehtoja. Niska-selkäjumpassa ei mun mielestä tarvita yli 100 euron lenkkareita, joten mä oon sovitellut lähinnä niitä halpoja, jotka on aina väärän kokoisia. Kaihoten oon katsellut niitä Niken upeimpia 150 euron jumppakenkiä tötterömäisine kantavahvikkeineen. Vähänkö kävi tuuri. Mustat jumppatossut -50 %, tötteröt ja kaikki. Hinta vain 62,50 e ja ainoa koko, jota enää oli, oli 40,5, joka oli just passeli.

Toinenkin kenkätarve tuli, kun muistin nyt kaksi päivää kevätkenkiä käyttäneenä, miksi oikeastaan mun on pitänyt ostaa uudet välikausikengät jo 1,5 vuotta. Nää on jo niin tallottu, että kantapään alla ei oo mitään pehmikettä ja kävellessä alkaa kantapäitä särkeä niin että pitää istua välillä. No saksalaisilla on yhteensä 164 miljoonaa jalkaa, kyllä luulisi kaupassa kenkiä olevan. Ja olikin, piruvie. Ostin Eccolta samantyyliset kuin edelliset (melkein kuin kuvassa, mutta vain kaksi remmiä) ja Aralta toiset, joissa oli kantapäässä geelipehmuke ja kolmen sentin korotkin. Niillä kelpaa tepastella huomenna puistossa. Näissä kenkäostoksissa kyllä hämäsi kokomarkkinat. Nike-kengät olivat kokoa 6, Ecco-kengät 9,5 ja Arat 6,5. Mä olin jo ahdistua, että mun jalkojen koko muuttuu joka kengän välissä, mutta sitten älysin vähän googlailla. Ilmeisesti noi toiset on jenkki- ja toiset brittikokoja. Ja sit on vielä neljäs koko, joka on sit jotain 25. Osta siinä sit kenkiä, kun kaikki on eri kokoisia.

Elämyskameli suosittelee
tötteröpohjaiset kengät

9 comments:

Polaah said...

Mahtava kenkä-suksee.. Oon jopa kateellinen, koska itsehän en koskaan löydä kenkiä. Viimeisimmät kaksi ostosta on varmaan säälittävyyden huippu: punaiset Hai-saappaat koska ne on käytännölliset ja valkoiset Karhun tennarit, koska ne oli niin halvat. (Ovh 119e, nyt 15e.) Enkä oikeastaan ees tykkää Karhun tennareiden mallista.

Hienoa loppulomaa, aattele jos saat samanlaiset löydöt vaikka meikkien suhteen tai hattujen, tai laukkujen, tai vaatteiden, tai.. LEGOJEN!

homis said...

elikka sama jos menis ravintolaan ja tilais borsse keittoa vaikka tiedän ettei tykkää siitä mutta kun se on halpaa... ei järjen hiventä!!

word verification: butchic

Elämyskameli said...

Eiku Homis mä tarvitsin kaikkia näitä kenkiä! Arat oli tänään jalassa ja geelipehmuste toimi kuin unelma, mutta piti käydä ostamassa rakkolaastari pienimpään oikeanpuoleiseen possuun. Löytyipä viereiseltä hyllyltä muutakin, mutta siihen palattaneen, kun voi siirtää kuvia kamerasta koneelle (kortinlukija jäi kotiin, sori!)

homis said...

kommenttini ei liittynyt kamelin ostamiin kenkiin...

Elämyskameli said...

Sä oot julma julmuri.

Katjn said...

provodar has detected provocation in your comment

Elämyskameli said...

Polaah: itse asiassa mä toivon samanlaista ostoskeijujen taikapölyä paitaosastolle, koska mä todella tarviin paitoja. Toinen asia on, jaksanko mä sovitella niitä. Todennäköisesti tuun ilman lisäpaitoja himaan ja heitän kiukulla paidansovitustalkoot pystyyn ensi viikonloppuna.

Anonymous said...

Hei Homis älä disauta pihinä-pitkäsyyttä! Se on meil geeneissä, me ei voida sille mitään! Jos joku on halpaa niin se kannattaa ostaa, oli sit kyseessä esim. 12:t housut tai 8 pannunalusta (I kid you not).

Polaah said...

Never underestimate the power of pihinä-Pitkäsyys. Voi vaihtaa nimensä, mutta todellinen Pitkäsyys säilyy läpi elämän, ainakin kahdella tavalla: true Pitkänen piheilee aina kun mahdollista, ja todellinen Pitkänen ei sylje lasiin.