Friday, December 26, 2014

Closed for Christmas

Lontoo on joulupäivänä suljettu. Edes Joulumaa ei ole auki eivätkä julkiset kulkuneuvot liiku. Internetissä suositellaan turistien joko käyvän kävelyllä tai tekevän kuten paikalliset: känni, riita sukulaisten kanssa ja TV:n katselu. Mä olin nukkunut jouluyönä melkein yhtä huonosti kuin Maria ja koska halusin käydä lenkillä valoisaan aikaan, missasin hotellin aamupalan. Eipä huolta, menen kahvilaan. Sopiva (=avoinna oleva) kahvila löytyi kahden jälkeen, missä vaiheessa pinna alkoi olla aika kireällä ja polvet Hiirenloukusta edelleen kipeänä. Kiristyneeseen pinnaan kun lisää huonokuuloisuuden, joutuu ikäviin tilanteisiin. Costa Coffeeta ennen oli nimittäin nähty pari muutakin avoinna olevaa kahvilaa, mutta olin kuullut Långstrumpin kommentin näistä väärin ja ymmärtänyt, että hän ei halua niihin mennä. Turns out hän olisi nimenomaan halunnut. Hups. Nälkäinen aivo ei ymmärrä sarkasmia.

Kolmen maissa kahvila- ja nähtävyyskävelyn jälkeen palattiin hotelliin, missä mä luin kirjaa ja katselin TV:tä. Alkoholi ei maistu, joten känniä en kokeillut. Pidin liian hankalana lähteä riitelemään sukulaisten kanssa puhelimitse. Handyman oli tulkinnut sukulaisuuden käsitteen väljästi ja mäkätti sekä räyhäsi koko päivän mulle ("mä oon huolissani susta kun sä rikot kaikki tavarasi!" kun mä vahingossa tyynyä liikauttaessani tönäisin vesilasin ja 0,5 dl vettä lattialle), maaperä oli toki otollinen nälän ja yleisen joulukurjuuden vuoksi. Onneksi TV pelasti, koko päivän tuli hyvää ohjelmaa ja lähikiinalainen tarjosi päivällisen, minkä jälkeen harmonia palautui. Tänään mä sit onneksi heräsin jo 5:40, joten ehdin aamupalalle. Tänään voisi toki jokin kahvilakin olla auki. Satumainen joulu!

Tänään on siis tapaninpäivä, melkeinpä business as usual. Alet alkavat, mutta museot ovat kiinni. Kammottavaa. Jo ennen joulua keskustassa oli niin paljon ihmisiä ostoksilla, että jalkakäytävien tungos oli sietämätöntä. Mä olen ostanut jo enemmän kuin mitä piti (en ollut ajatellut ostaa mitään, mutta jouduin onnettomassa outletissä shopping frenzyn valtaan ja ostin alushousuja), joten tänään aion tehdä vain täsmäiskun Westfield-ostoskeskuksen teekauppaan ja siinä se. Sadettakin luvanneet. Ehkä menen elokuviin. Ne on sentään auki. Ja julkinen liikennekin heräsi joulu-unestaan kolme varttia sitten!

Elämyskameli suosittelee
joulupäivä Suomessa. Voi mennä vaikka leffaan ja joku ravintolakin voi olla auki. Ja on sukulaisiakin riideltäväksi, niin ei tartte mua provosoida

No comments: