Saturday, December 10, 2016

Joulukale 10: spaghetti bolognese

Spagetti on mun mielipastaa ja ragú alla bolognese mun mielisoosi. Nää menee yhdessä koska vain. Lapsena jauhelihaspagetti oli mun lempiruokaa ja on se edelleenkin top kolmosessa. Mä teen tietysti parasta kastiketta itse. Siihen tulee tomaatin, sipulin ja jauhelihan lisäksi porkkanaraastetta, selleriä ja herkkusieniä. Kermalla voi vähän pyöristää makua, mutta kermaa ei saa laittaa liikaa. Porkkana ja selleri pitää hauduttaa niin kauan, että unohtaa tekevänsä ruokaa, kasari saa pulputtaa liedellä siihen asti että kaipaa lisää nestettä. Jos on kiire, ne jätetään pois. Ilman herkkusieniä ei mun kastiketta voi tehdä. Melkein saa sipuliin puuttua, kunhan herkkusienet ei puutu. Jauhelihan sijaan voi laittaa jotain vastaavaa, mutta soijarouheesta ei synny sama suutuntuma. Quorn on parempi sen suhteen. Maku pysyy samana, koska eihän jauheliha ny maistu juuri miltään. Se mua surettaa, että juuri mistään ravintolasta ei saa parempaa annosta kuin mun keittiöstä. Sen takia tilaankin sen ravintolassa nykyään vain silloin, kun en kerrassaan mitään muuta hyvää listalta löydä. Se on aina riski, koska huono, intohimoton bolognese pilaa päivän kovemmin kuin rullautuva sukka.

No comments: