Friday, December 9, 2016

Joulukale 9: hapanmaitotuote

Tänään on päivystys, jossa tärkeintä on seura ja toiseksi tärkeintä ruoka. Seura on ensiluokkaista, koska näin erikoislääkäristatuksella sen saa itse valita. Enemmän pitää siis keskittyä ruokaan. Mulla on mukana yksi einesateria ja 1-2 jogurttia (mä tiedän, että jugurtti oolla on oikein, mutta se näyttää niin teennäiseltä, että aion jatkossa uhmata oikeutta) sekä muistaessani hedelmä ja pähkinöitä. Yleensä en muista kahta viimeksi mainittua, kun niitä ei oteta jääkaapista.

Einesateria on tarkka. Aiemmin mulla oli aina Saarioisten jauhelihakeitto. Kun päivystyksiä oli neljä kuussa, siihen ehti kyllästyä. Seuraavaksi harrastin Vian lihapullapastaa. Se olikin hyvä. Kun se oli lämmennyt mikrossa tarpeeksi, se päästi riemullisen töräyksen. Siihenkin kuitenkin kyllästyi. Nykyään mulla on Saarioisten butter chicken. Se on ihmeellisen hyvä eines. Niin hyvä eines, etten pettyisi vaikka saisin sellaisen ravintolassa (siis maun puolesta, pettyisi kyllä jos ravintolaruoka näyttäisi samalta kuin se eines). Nykyään kun etupäivystän vain kerran kuussa, einekseen kyllästyy neljä kertaa hitaammin kuin aiemmin.

Jugurtti on myös tarkka. Olen kokeillut melkein kaikkea. Nyt kuitenkin tiedän, että jugurtissa ei ole mieltä, jos se ei ole hyvä. Siksi mulla on aina mukana Valion A+ luonnonjugurtti, jossa on marjamysliä kannessa. Se on ihanan hyvää. Viimeksi otin myös Ihana-merkkisen glögijugurtin. Se oli epämiellyttävän makuista. Onneksi oli myös kunnon A+.

Muista hapatetuista maitotuotteista mä en juurikaan pidä. Viili on kammottanut mua lapsesta lähtien olemalla venyvää ja mulle ei oo tullut ikinä sellaista fiilistä, että piimää pitäisi maistaa. Rahka ei oo mun suuri suosikki, mutta jos ny on pakko, niin kyllä mä voin vähän ottaa. Rahkajugurtit on ihan jees marjojen kanssa, kun ne maistuu enemmän jugurtilta. Rahka kun ei juuri maistu miltään, mutta vie ikävästi suusta kaiken kosteuden. Sen kanssa tarvitsee hurjasti nestettä. Siksi jugurtti.

1 comment:

Furioso Meimaasta said...

Toivoisin, että Kameli todella päivystäisi tänään (tai edes joku päivä) eikä vain ripuloisi kotonaan!!!