Tuesday, December 6, 2011

Kuudes luukku: Maailman ympäri kilpapurjehdus

Mä en tiedä purjehtimisesta mitään. Ylipäänsä veneily ei oo mulle tuttua - kokemuksia on vain soutuveneestä sekä enon Bella-merkkisestä moottoriveneestä, jolla mä oon ollut kerran yli yön uistelemassa. Handymanin perhe on sen sijaan viettänyt kesiään sisävesillä purjehtien. Lankomies on innostunut purjehtimisesta siinä määrin, että on kilpaillut purjehtimisessa jopa vierailla mailla ja näyttääkin ihan rantaruotsalaiselta.

Handyman on tuonut pelikaappiin lapsuudestaan Maailman ympäri kilpapurjehdus -pelin. Se on Algan kustantama ja ilmeisesti Union Bank of Finlandin 1989-90 Whitbread Round the World Racen kunniaksi tehty juhlapeli. Me on pelattu tätä peliä kerran. Tarkoituksena oli purjehtia karttalaudalla satamasta toiseen. Liikkumista ohjaillaan korteilla, joita on sekä pöydässä että kädessä. Koko peli oli mun mielestä varsin hankala, mutta mä olinkin siinä melko huono. Mä varmaan hävisin enkä jaksanut edes pelata loppuun, kun se eteni jotenkin niin hitaasti.

Kilpapurjehdusta voi pelata 2-4 kaverin kesken, mutta en osaa arvioida, muuttuuko peli kovasti eri joukoissa. Ikäsuositus on 1980-luvun tyylisesti ilmoitettu 9-99-vuotiaille. Mä muistan Pikkusiskon olleen joskus 80-90-lukujen taitteessa jonkin pelin kohdalla kauheen huolissaan, että mitäs jos (tuolloin noin 102-vuotias) Arvo Ylppö haluaisi pelata. Kilpapurjehduksen visuaalinen tyyli on pelkistetty, jopa karu, mutta mä oikeastaan tykkään siitä. Korteissa on muikeuksia kuten trabelia valaan kanssa. Pelin itsensä takia tätä ei kannattaisi ostaa, mutta koska eihän tätä oo enää missään myynnissä, niin tietty siksi kannattaisi. Vaikka meillä on tällä hetkellä jonkinlainen kaappien tyhjennys menossa, niin tää saa jäädä. Sentään lapsuusmuistoja ei tarvii Joulupataan viedä.


No comments: