Saturday, December 10, 2011

Kymmenes luukku: Settlers of Catan

Settlers of Catania (Catanin uudisasukkaat) pidetään yleisesti sinä pelinä, joka aloitti "eurotyyppisten" lautapelien uuden aallon. Saksan peliskene on Euroopan laajinta ja kehittyneintä. Toki jokaisessa maassa on omat pelinsä, mutta saksalaispelit ovat levinneet laajimmin kansainvälisesti gamereiden hyllyihin. Mulla ei oo yhtään tsekkiläistä tai italialaista peliä, mutta useampi saksalainen, yhdysvaltalainen ja jokunen kotimainenkin.

Catan on resurssienhallintapeli, jossa pelaajat rakentavat kyliä ja kaupunkeja maastokuusikulmioiden risteyksiin. Erilaiset maastot tuottavat eri resursseja ja tuotto ratkaistaan nopanheitolla. Viisi eri maastotyyppiä tuottavat kukin eri resurssia (metsä puuta, tiilikaivos(?) tiiliä, pelto viljaa, louhos kiveä ja niitty lampaita). Koska resursseja saa vain niistä maastoista, joiden vieressä on, täytyy resursseja vaihdella. Toiset resurssit ovat selvästi parempia kuin toiset, joten jotkin resurssit ovat selvästi kallisarvoisempia kuin toiset. Tyypillisesti pelissä on kaikilla kädet täynnä lampaita eikä tiiltä ole kellään. Osa rakentamiseen tarvittavista resursseista on ymmärrettäviä (tiehen tarvitaan puuta ja tiiltä), osa kummallisia (kylään tarvitaan puuta, tiiltä, viljaa ja lammasta(?)) ja osa kerrassaan koomisia (kaupunkiin useita kiviä ja hillittömästi viljaa). Tämä peli muistuttaa Merirosvopoukamaa siinä mielessä, että kaksimielisyyksiä on vaikeaa kaupankäynnissä välttää ennen kaikkea englanninkielisissä pelitilanteissa (legendaarinen I've got wood for sheep). Eri rakennukset tuottavat eri määrän pisteitä ja peli loppuu, kun jollain pelaajalla on 10 pistettä.

Catan-peruspelisä voi olla 3-4 pelaajaa ja lisäosa antaa mahdollisuuden vielä 5-6:een. Peli kestää kauan, yleensä 1-1,5 tuntia. Mä en oikein jaksa niin pitkiä pelejä, joten en tästä oikein välitä. Monet kyllä kovasti tykkää, esim. Handyman pelaisi tätä aina kun on seuraa. Catan on niin suosittu, että siihen on tehty useita lisäosia. Itse olen sitä mieltä, että siihen on tehty useita lisäosia. Mä en oo oikein niistä perustanut, mutta enpä oo viitsinyt juuri tutustuakaan. Mut jos joku haluaa tulla pelaamaan Catania, niin ryhdyn toki mukaan ja pidän hauskaakin!

Tuli liian pimeää enkä saanut enää hyvää kuvaa otettua.

6 comments:

Pyry said...

Minäkin olen sitä mieltä, että lisäosia on!

Elämyskameli said...

Motivaatio on ollut selvästi alhainen ja keskittymiskyky muualla, mutta sainpa kommentin! Vinoilu on välittämistä?

Pumpumkatti said...

Heh, mä luulin, et se oli tarkoituksella laitettu just noin - tyyliin "mun mielestä tää ei oo niin hyvä kuin suosio antaa ymmärtää ja niitä lisäosia vaan on siitä huolimatta, ettei tää oo erityisen hyvä". Mä jopa nautahdin sille, kun se oli musta hauskasti sanottu ja nyt oon ihan nolona, ku olinkin ihan kujalla... Mä kyllä hymistelin jo otsikolle Settler of Catan, Cettlers of Satan :D

Elämyskameli said...

Vitsi mä voisin perua pahoitteluni, toi oli hyvä! Tota mä just tarkoitinkin!

Lettipitko said...

Lampaat on just hyviä! Lampaista saa aina huumoria.

Nimim. Catanin lammasfarmari jo vuodesta 2006

Anonymous said...

Hehe, mäkin luulin et se oli tarkoituksellinen läppä! Aika hyvä läppä vielä.

LLå