Tuesday, December 8, 2009

Luukku 8: Joulukoristeet

Mä tunnen jotain määrittelemätöntä niitä kohtaan, jotka koristelee kotinsa joulua varten. Osittain se on ahdistavaa, osittain naurettavaa ja osittain kunnioitettavaa. Joulukoristeitahan on joka lähtöön: palloja (valitettavasti pöllöpallosta ei ole vieläkään kuvaa, Talent-Markun tyyppisesti sairauskohtaus estää), ovikransseja, oksia, lippunauhoja ja mitä niitä onkaan. Joillain on tapana käyttää aina samoja koristeita, toiset koristaa muodin mukaan. Kotona äiti aina koristelee melko hillitysti: toki on kultanauhaa ja kukkasta, mutta rauhallisesti. Meillä ei koristella lainkaan. Ainoa koriste, joka me omistetaan, on viileä puinen joulukuusi, mutta sekin on ullakolla eikä sitä millään jaksa hakea sieltä.

Jotenkin kieroon mä katson julkisia joulukoristeltuja tiloja. Kaupoissa sen jotenkin vielä ymmärtää, mutta tonttupatsaat terveysasemalla on liikaa. Lisäksi pistää vihaksi kävellä Tiimarin ohi, kun siellä sitä koristeryänää o. Mä ymmärrän ja hyväksyn hyvänlaatuiset asialliset ja rauhalliset koristeet, leikkisätkin, mutta muoviporot, patterijeesukset, guttaperkkajoulupukit ja valokuituenkelit saa savun nousemaan korvista.

Joulun väreistäkin voi olla monta mieltä. Mun mielestä peruspunainen ja metsänvihreä on aika kauheita ja tuo mieleen tippetippetiptapin. Parhaita jouluvärejä on kulta, valkoinen ja harmaa. Violettikin on ookoo. Tää nyt kaikille ohjeena. Vähän niinku Elämyskameli suosittelee, paitsi että joulukalenterissa ei oo suosituksia.

4 comments:

Anonymous said...

Jotenkin mä epäilen, voiko Päven koristelut olla hillittyjä.

Parhaita on mun mielestä täysin jouluun liittymättömät koristeet, kuten kultaiset horobuutsit. Siis ei oikeet saappaat vaan sellaset pikku joulukoristesaappaat. Ja nyt kuulemma stockalta saa erilaisia koristekorkkareita ja -huulipunia, niillä jos jollain mä koristelisin kämppäni.

Ja nyt, I kid you not, wv: perse.

Elämyskameli said...

Niitä buutseja ja huulipunia oli jo viime vuonna! Osa oli glitterisiä, osa ihan vain kiiltävää muovia.

Elämyskameli said...

Nii ja kans oli mekkoja ja hattuja ja höyheniä ja kaikkii muitakin pieniä horoasusteita.

Polaah said...

Guilty as charged!! Mulla on jotain joulukoristetta, vaikka oon kotoisin koristeettomasta kodista.

Tosin mun koristeet pitäytyy vain keittiön ikkunalaudalla ja olohuoneessa olevassa puisessa "kuusessa", jossa on valot.

Enough is enough ja enempään en kykene. Mut mun suosikki joulu"koriste" on ehdottomasti itse kehittelemä systeemi: Långstrumpilta ja Ipanalta saatuun kipposysteemiin (se missä on neljä dippikippoa tms vierekkäin) joka toiseen pipareita muutama, joka toiseen kanelitankoja ja neilikoita. Nätti valkoisen ja ruskean yhdistelmä ja tuoksuu hyvältä! Nyt tosin oikeiden pipareiden tilalla on koriste-sellaiset, ei oo jaksanut leipoa.

Voin hyvin kuvitella nuo horobuutsit L:n seinillä tai jossain.