Tuesday, December 3, 2013

3: olkanivelen magneettiartrografia

Tänään esitellään olkanivelen magneettiartrografia. Ei siksi, että siinä olisi mitään erityistä vaan siksi, että mä käytin eilisen pistämällä ja lausumalla niitä rutkasti. Ja koska mä kirjoitan tätä eilen, ei oo nyt mitään muuta mielessä.

Artrografia tarkoittaa nivelen kuvaamista. Ennen magneettikuvauksen aikaa niveliä kuvattiin perusröntgenkuvien lisäksi röntgenartrografialla eli pistettiin varjoainetta nivelrakoon ja otettiin kuvia. Näistä tasokuvista sitten arvailtiin, oliko varjoaine mennyt jonnekin, minne sen ei pitäisi mennä. Sama idea on magneettiartrografiassakin - ensin erikoistuva yrittää pistää ruiskullisen varjoainetta nivelonteloon, sitten kuvataan nivelen magneetti ja sen jälkeen valitellaan, kuinka valtaosa varjoaineesta jäi kudoksiin ja kuinka arviointi on nyt niin hankalaa. Olkapäässä pohditaan, onko jokin jänteistä poikki tai jotain muuta feelua pehmytkudoksissa. Tutkimus on olkapäävaivojen suhteen oikein oiva, mutta mulla on vakava asenneongelma. Mua ei nimittäin yhtään kiinnosta. Mä tänään oikein yritin katsella kauniita olkapääkuvia kirjasta innostuakseni, mutta ei helähdä mitään. Mua ei kiinnostanut edes koulussa ortopedia hiukkasen vertaa enkä oo yhtään kehittänyt. Tää surettaa mua, koska en haluaisi olla nuiva, mutta jotenkin mun on kovin vaikeaa innostua tästä. Samoin muistan käyneen lukiossa maantiedon eroosiotunnilla ja sähköfysiikan kurssilla.

Potilaalle magneettiartro on tietty vähän ikävä, kun siihen kipeään niveleen mennään vielä ehdoin tahdoin pistämään neulalla ja aiheutetaan nivelonteloon painetta ja tän jälkeen vielä pitää maata parikymmentä minuuttia paikallaan ahtaassa putkessa, mut sellaista se nyt on. Kirurgit ei enää leikkaa käytännössä olkapäitä ilman magneetteja (poislukien murtumat), joten potilaan on pakko kestää.

3 comments:

Pumpumkatti said...

Eli olisko tää se tutkimus, mihin mä joutuisin, jos mun olkapää menis niin pahaksi, että menisin tohtorille valittamaan?

AOvK-S said...

Kuinka iso osa olkapään magneettikuvauksista tehdään tällä hetkellä varjoainetehosteisesti? Kiitos mielenkiintoisesta kalenterin teemasta! Terveisiä Handymanille!

Elämyskameli said...

Katti: joo, just tähän sä tulisit. Eilen ihan yleisestä kiinnostuksesta vähän selvittelin, minkä näköisiä bodareiden kiertäjäkalvosinvauriot on että osaan sit tarvittaessa katsoa.

AOvK-S: käytännössä kaikki olkanivelvaivat tehdään i.a.-tehostettuina, jos potilas suostuu (lähinnä neulapelkoiset kieltäytyy, mutta nekin yleensä puhutaan pistoksiin). Vain tuumoreita ei pistetä i.a., mutta ne tehdään sitten tietty suonensisäisellä tehosteella. Kiva että aihe miellyttää!