Thursday, December 24, 2015

Joulukale 24: perinneruoat

Mä oon epäluuloinen ruokailija. En ylipäänsä syö sellaista, josta en etukäteen tiedä, miltä se maistuu. Paitsi joskus, jolloin yleensä ilahdun. En kuitenkaan pidä todennäköisenä, että pitäisin ruoasta, jota en ole maistanut. Tämä johtuu lukuisista pettymyksistä. Niin moni ruoka nyt vaan ei maistu mulle. Mä suhtaudun erityisellä varovaisuudella erilaisiin perinneruokiin. Ne kun on yleensä suosittuja lähinnä aiheuttamansa tunteen, ei makunsa takia. Tärkeimpänä poikkeuksena tähän on karjalanpiirakka, joka on ihan mieletön ruoka. Sen sijaan mua ei harmita, ettei perinteisiä saksalaisia herkkuja saa täällä.

Puhtain esimerkki paikallisesta erikoisesta ruoasta on Leberkäse, suomennettuna maksajuusto. Töissä oli sihteerin 50-vuotisjuhlat, jonne oli tilattu aimo klimppi maksajuustoa. Yritin piileskellä tietokoneella, mutta sieltä mut erikseen haettiin sinne ilonpitoon. Kystä oli kylliksi, kruununa Leberkäse. Yritin valita lautaselleni vähiten epäilyttäviä ruokia pöydästä, mutta sit ne huomas, että sitä maksamakkaran väristä hyytelöä ei ollut ollenkaan. Puoli seuruetta kävi mulle kertomassa, että kuinka herkullinen tämä ruoka onkaan. Kun selitin, etten niin välitä maksasta enkä juustosta, saksalaiset nauroivat heleästi kuin Maria von Trapp - voi kulta ulkkis, eihän siinä ole maksaa eikä juustoa! Se on vain sen nimi! Se oli ilmeisesti jonkinlaista pateeta, mutta en mä halua semmoistakaan. Ja vaikka haluaisinkin, niin maksajuuston nimi vie fiiliksen. Ei vaan maistu.

Sitä vastoin saksalaisten perinneruoka döner on tietysti hyvää, paljon parempaa kuin peruspitakebab muualla. Jugurttisoosi, kokoliha ja oikeasti mietityt ja freesit vihannekset (ei sitä säälittävää litimärkää jalapenoa) tekee perinneruoan. Etelä-Saksassa oli kebukioskeilla myös yufkaa, josta tuli Handymanin suosikki. Kyseessä ei ole Hantta Krausen kaveri vaan jonkinlainen rullakebab, joka siis myös on hyvä. Paitsi että Handyman söi useammin kuin kerran osan foliokääreestä rullan mukana. Win some lose some.

Nyt mun pitää vetäytyä joulukalehommista muihin hommiin. Alkujoulun takapäivystys vauhdissa. Jokaisella osastolla on mietitty, että ai kamala kun nyt tulee pyhät, kaikki potilaat pitää grillata magneetissa ennen aattoa. Magneettilaite puhkuu kuumempana kuin kinkku-uunit tänä yönä.

No comments: