Thursday, December 23, 2010

Luukku 23: Kangasala

Mä oon sen verran anaalinen, että ennen joulukalenterin alkamista mä tein kirjallisen suunnitelman esiteltävistä matkakohteista ja olen tähän asti noudattanut sitä orjallisesti. Tämä nössöily loppuu nyt. Tänään mä en kerrokaan Rovaniemestä, josta mulla on vähemmän sanottavaa kuin Oslosta, vaan Kangasalasta. Kangasala on ensimmäinen esiteltävä matkakohde, joka ei ole kaupunki eli tämä on suorastaan historiallista!

Kangasalan keskusta on erittäin 80-lukulainen: kaksikerroksinen bussiasema, jonka edessä on nakkikiska, K-Supermarket Kesäpäivä (luonnollisesti), pieni ketjuun kuulumaton kirjakauppa ja kukkakauppa. Keskustassa sijaitsee myös poliisilaitos (jossa Äidin serkku on töissä), kunnantalo, kenkäkauppa (jonka yläkerran ikkunasta on esitelty Äidin puolivuotiasta paljasta takapuolta) ja kirkko (jonka seinässä on itkevä kivi ja jossa mun vanhemmat on menneet naimisiin).

Keskustasta kivenheitto länteen päin on harju, jolta on henkeäsalpaavat maisemat järville. Mä luulen, että se on just se Sakari Topeliuksen kuuluisa Harjulan seljänne, mutta en oo varma. Joka tapauksessa siellä kannattaa käydä. Siitä vielä pikkuisen länteen on Huutijärven kunnanosa, jossa on maailman pienin ja surkein kauppa, jossa myydään lähinnä kermaa ja surviaisen toukkia.

Kangasalla pystyy käymään uimassa. Lisäksi siellä voi kalastaa ja nähdä paljon mun sukulaisia, esim. 98-vuotiaan isomummon. Jos ei jaksa lähteä paikan päälle, voi katsoa YouTubesta, kuinka nimimerkki khtervola laulaa Kesäpäivä Kangasalla, vaikkei oikein osaa säveltä. Kuvituksena on laulun englanniksi käännetty sanoitus (I am on the highest branch of the hill formation) ihastuttavalla retuliinilla taustalla.

Kangasalasta nykypäivään. Tänään juhlitaan festivusta! Jee hei kaikki onhan teillä jo festivussalot pystyssä ja painimolskit öljytty? Joulu on niin out, festivus on in. Paitsi et mä vaihdan festivuksen kinkun/kalkkunan lahjojen antamiseen. Tää ei häiritse mun mielestä yhtään festivuksen pyrkimystä epäkaupallisuuteen. Näin sydämeeni festivuksen teen. Sitä paitsi festivus on mulle siitäkin rakas juhla, että mulla on festivuksena hääpäivä tai joku vihkimys- tai avioliittopäivä ainakin.

Elämyskameli suosittelee
suureelliset festivusjuhlat

4 comments:

Anonymous said...

LOLZ @ "näin sydämeeni festivuksen teen"! :D

Anonymous said...

joo toi festivus kuulostaa kelpo juhlalta. vähän samalta kun pastafarianismi

Polaah said...

Hei onnee avioliittopäivänä!

Elämyskameli said...

Kiitti waa. Kai te huomasitte muuten eilen Cake Wrecksissä Festivus-specialin (http://cakewrecks.blogspot.com/2010/12/for-rest-of-us.html)?

Långstrumpin hymiö on jotenkin kieronaamainen.