Friday, December 3, 2010

Luukku 3: Tampere

Mä oon vähän kateellinen sellaisille ihmisille, joilla ei ole sukulaisia Tampereella, koska he voivat mennä Tampereelle ihan puhtaasti lomailemaan ilman syyllisyyttä laiminlyödyistä sukulaisista. Tampereella on paljon hienouksia, joista ensimmäisenä tulee mieleen mustamakkara. Mä mietin Tampere-luukun kirjoittamista koko eilisen ja siksi mun teki mieli mustamakkaraa koko päivän. Onneksi sitä löytyi tuoreena Ruoholahden S-marketista - maaru täynnä on hyvä kirjoittaa.

Tampereella on Särkänniemi, joka on mun mielestä varsin hauska paikka. Siellä on Näsinneula, Suomen vastine Fernsehturmille ja jännä akvaario. Salaa mä tykkään vähän myös Lasten eläintarhasta, mutta virallisesti tietysti kauhistelen eläinten oloja. Särkänniemi on hyvä paikka senkin vuoksi, että Handymankin viihtyy siellä, koska tamperelaiset jätskinmyyjätytöt kehuu sen paitaa.

Tampereella kannattaa mennä myös Pyynikin näkötornin kahvilaan, jossa on aina tuoreita lämpimiä munkkeja tarjolla. Yrittäjä on selvästi yrittäjähenkinen, koska kahvila on avoinna vuoden jokaisena päivänä (jokaisena). Sieltä on myös mainiot näköalat.

Mustamakkarabaaria lukuunottamatta mä en oo löytänyt Tampereelta herkullisia ravintoloita. Usein kun sinne tulee mentyä, saa joka tapauksessa ruokaa ilmaiseksi sukulaisilta. Ainoa tamperelaisravintola, joka on edes jotenkin mieleenpainuva, on Classic American Diner, mutta ei sekään ole mitenkään yllätyksellinen. Tunnelma on ihan hauska. 

Särkänniemen ohella ainakin Metso-kirjaston Muumimaailma on näkemisen arvoinen. Joskus mun pitäisi mennä myös Lenin-museoon, koska mä oon kommunismi-intoilija.

Negatiivista Tampereessa on tamperelaiset. Tää väki haluaa tehdä kaiken kuten säännöissä sanotaan. Klassinen esimerkki on 90-luvun lopulta, kun paikallisen Stockmannin palvelupisteessä ei voitu vastata lyhyeen kysymykseen "en tiedä" ilman vuoronumeroa, vaikka koko kakkoskerroksessa ei ollut yhtään muita asiakkaita kuin kysyjä. Toisaalta jos onnistuu löytämään puhdasta tamperetta, on päivä pelastettu, koska onhan siinä hupaisa murre.

Kiitämme
  • paikallisherkut
  • Särkänniemi
  • koominen puhetapa
Moitimme
  • paikallisväestön mielen rakenteiden jäykkyys
  • mustamakkaraa karttavalle sopivat ravintolat

Elämyskameli suosittelee
mustamakkara

3 comments:

Polaah said...

Mun on jotenkin tosi vaikee ajatella että Kameli tykkää mustasta makkarasta, kun Kamelilla on kuitenkin melko laaja ruokarajoitteisuus. Kuten allekirjoittaneellakin.

Tampere on erittäin jees mutta siellä kahteen kertaan asuneena voin sanoa että ei niitä hyviä ravintoloita ole kyllä liikaa vastaan tullut. Koskikeskuksen alakerrassa olevasta pizzeriasta saa oivaa krapulapizzaa.

Pyry said...

Joo, kieltämättä on erikoista että muija, joka ei syö juustoa, voi syödä verestä valetun pökäleen.

PS haluun mennä kattomaan rare exports -leffan. Ja ehkä Wall street -jatko-osan

Elämyskameli said...

Mä koen olevani miltei kaikkiruokainen, kun ensin Polaah kommentoi mun ennakkoluulottomuutta mustamakkara-asiassa ja samana päivänä työkaveri ihmetteli, että kuinka mä pystyn syömään kaalilaatikkoa, vaikka olen kranttu. Mun kranttuus ei mahdu mihinkään valmiisiin raameihin. Mä oon just a little bit special -kranttu.