Saturday, December 4, 2010

Luukku 4: Amsterdam

Neljäs luukku ja jo nyt mä joudun kertomaan kaupungista, jota en tunne. Amsterdamista mä osaan sanoa sen verran, että joulukuussa siellä on hyytävän kylmä. Koko ajan tuulee ja on pientä pakkasta ja liukasta sekä pitkä matka hotellilta keskustaan (tää saattaa riippua hotellistakin). Ensi alkuun mä olin sitä mieltä, että koko Amsterdam on ikävä paikka, mutta saatuani ikää lisää kaksi vuotta, olen ryhtynyt ajattelemaan, että harvapa kaupunki on joulun välipäivinä ihastuttava. Päätin jopa mennä sinne käymään uudelleenkin (ehkä sit kun asutaan Berliinissä).

Amsterdamista mä muistan lähinnä kylmyyden ohella Burger Kingin (terveisiä vaan Vilungille sinne kommenttiraidalle!) ja ässä julkinen liikenne. Ostoksia siellä taisi pystyä tekemään ihan hyvin, esim. Handyman löysi useita paitoja. Jokunen ravintolakin siellä oli, etenkin pieni pitseria ydinkeskustan laidalla oli sympaattinen ja edullinenkin. Myi hyviä pitsoja ja pastaa. Niin ja kidutusmuseo oli erinomainen. Paljon muita kiinnostavia turistikohteita ei taidettu löytää (Anne Frank ei kiinnosta).

Hotellin aamiaisella ei ollut strösseleitä, mikä vähän harmitti. Tietty toinen negatiivinen asia liittyi omaan nolotukseen siitä, ettei osannut kieltä. Kiitos paikallisille englannin puhumisesta! Niin ja talvella siellä on kaikki kiinni (esim. merenkäyntimuseo).

Kiitämme
  • valuutta
  • paikallisten aulis englantimyönteisyys
  • kidutusmuseo
Moitimme
  • tuuli

Elämyskameli suosittelee
pieni pitseria keskustan kaakkoislaidalla

No comments: