Sunday, December 5, 2010

Luukku 5: Vantaa

Mä kasvoin Itä-Vantaalla. Lapsena mua jotenkin hävetti asua idässä, kun oishan länsi ollut paljon coolimpi, mutta nyt mä oon alkanut arvostaa itäpuolta. Itä-Helsinki, Itä-Vantaa ja Itä-Saksa kuulostaa paljon vetävämmiltä kuin aika lailla väsyneemmät länsiosat. Mä oon lähtenyt tutustumaan Länsi-Vantaaseen vasta aikuisiällä ja se on kyllä yllättänyt mut positiivisesti. Monilla loistavilla ihmisillä on kontakteja Länsi-Vantaaseen ja sen vuoksi Länsi-Vantaakin tuntuu nykyisin mahtavalta paikalta. Sitä paitsi Vantaalle on helppo mennä, koska melkein joka paikkaan pääsee raiteita ja muualle bussilla.

Yläasteella oli tapana sanoa, että Vantaan tärkein nähtävyys on Helsinki. Se ei pidä paikkaansa, ennemminkin toisin päin. Suurin osa Etelä-Suomeen tulevista ulkomaalaisista turisteista valitsee saapumispaikakseen nimenomaan Vantaan ja sieltä käsin pendelöi katsomaan Helsinkiä. Vantaalla on paljon hienoja nähtävyyksiä, joista ykköseksi mä (ja todennäköisesti myös Vantaan matkailutoimisto) valitsen Heurekan. Nuorempana mä olin todella kiinnostunut Heurekasta, mutta kun kävin siellä viitisen vuotta sitten, oli hohto hieman himmentynyt. Toinen mahtava paikka 80-luvulla oli silloisen oven edestä alkanut suuri metsä vallihautoineen. Sinne mä en oo vielä uskaltanut mennä. Entä jos sekään ei ole enää niin hieno kuin mitä mä muistan?

Vantaa on suunniteltu nukkumalähiöksi. Ilmeisesti Tikkurilasta haluttiin jonkinlaista keskustaa (siellä on kaupungintalokin), mutta Vantaalla on useita muita pikkukeskustoja, ainakin Hakunila, Myyrmäki ja ehkä Koivukyläkin. Vantaan kaavoitusvirastolla ei ole ehkä näkemystä, mutta huumorintajua senkin edestä: mun ensimmäinen vantaalaisosoite 1983-1992 oli Vallikuja 5.

Mä en osaa arvioida Vantaan ravintoloita. Äiti tekee todella hyvää ruokaa ja asuu lähellä Tikkurilaa. Menkää sinne, jos haluutte syödä. Parhaat ostoskelumestat Vantaalla on Tikkurila ja Jumbo sekä Porttipuisto.

Vantaalaiset on sydämeltään maalaisia, vaikka asuvat Suomen mittakaavassa suuressa kaupungissa. Mun koulukavereista ehdoton enemmistö asuu edelleen Vantaalle. Jos vantaalainen muuttaa, se muuttaa Vantaalle. Tää kertoo mun mielestä ehdottoman hyvää Vantaasta, mutta ehdottoman huonoa vantaalaisista.

Kiitämme

  • onnellinen lapsuus
  • vallihaudat lapsuuden metsässä
Moitimme
  • henkinen vantaalaisuus
  • typerä nimi

Elämyskameli suosittelee
street view lapsuuden maisemista (tulee varsin nostalginen olo)

8 comments:

Pyry said...

Nyt toimii hyvin tää kommentointi, kiitos tästä.

Ja hönöille kerrottakoon että vantaalaisosoitteen huumorillisuus johtuu siis siitä, että kyseessä on munansaannos eli sananmuunnos.

Anonymous said...

tää luukku herätti mussa 2 ajatusta:

1. olen testannu vantaalaisravintolaa, joka sijaitsee hotelli vantaan alakerrassa. meno on ekzootinen. tuntuu kun olis provinssissa tai keravalla. tajuton kännin tila ei ole häpeä, ja kaikki heitetään tasapuolisesti ulos sammuttuaan, jopa poliisit.

2. ne vallihaudat kuulostaa mielenkiintoisilta. itäpakilan metsässäkin on niitä. vanhimmat niistä on rakennettu tsaarin aikaan, kun helsingin ympärille rakennettiin vallituksia. tsaarin rangaistusvangit teki ne, joista suuri osa oli kalmukkeja. kiehtova historia tosiaan.

HeliX said...

Mä hairahduin jossain mielenhäiriössä muuttamaan miehen perässä (Koillis-)Hakunilaan vähäksi aikaa vuosia sitten. En tosin koskaan ollut siellä virallisesti kirjoilla, eli sitä ei ehkä lasketa...

Hakunilaa jos haluaa lähteä tutkimaan niin ostarille ei kannata mennä ilman kypärää ja luotiliivejä. (mä en käynyt siellä ikinä.) S-market on ok. Pohjois-/Koillis-Hakunilasta sotungin suuntaan löytyy aivan mahtavia ulkoilumaisemia. Alueen ravintola-antia en koskaan kokeillut, mutta ex-avo sai työkavereineen kerran ruokamyrkytyksen ostarilla sijaitsevan Pizza Expressin pizzoista...

Elämyskameli said...

Mä en oo koskaan asunut Hakunilassa, mutta kävin siellä koulua 7 vuotta. Kertaakaan en joutunut menemään kouluun luotiliiveissä, mutta kuudennella luokalla jouduin polvileikkaukseen, kun avasin ikkunan väärään hetkeen, mistä luokkakaveri hermostui ja potkaisi polveen. Oi niitä aikoja.

Polaah said...

Väärin, Kameli, vantaalaiset muuttaa myös mm. Monacoon.

Vantaa on kyllä jotenkin epäselvä alue.. Vähänniinkun Espoo, kumpikaan ei ole tajunnut kunnollisen keskustan merkitystä. Espoon keskus on aika huisi (oletan, että Kamelin joulukalenterissa käydään myös Espoossa?), ja Vantaalaiset nyt sitten voi pitää Tikkurilaa keskustana, if they feel like that.

Anonymous said...

tästä keskustelusta muistuu mieleen yksi somali, joka oli rikollisen maineessa ja sitä tituleerattiin nimellä "itähakkilan kuussormi" , koska sillä oli 6 sormea kummassakin kädessä. hakkila taitaa olla siellä jossain vantaalla kanssa. ite asuin louhelassa kommuunissa 3 v. ja oli ihan kivaa :).

Vilunki said...

Mutta mikä tai missä on "ajatusten Vantaa"?

Anonymous said...

Mäkin muistan Itä-Hakkilan kuussormen!