Friday, December 17, 2010

Luukku 17: Jyväskylä

Hyvänen aika. Mä melkein unohdin tän luukun. Heräsin puoli viideltä, enkä saanut heti unta - onneksi. Kamelin integriteetti olisi ollut vaarassa jo toisen kerran samalla viikolla, kun joulukalenteri ei olisi päivittynyt kuudelta.

Aiheena on Jyväskylä. Mä tiedän, että mä lupasin Pariisin kohdalla, että jatkossa pitäisi olla jotain sanottavaa, mutta tarkkasilmäisimmät huomasivat, että lupaus koski vain ulkomaan matkakohteita. Jyväskylän mä laitoin tähän lähinnä sen takia, että mä kävin siellä kerran enkä saanut minkäänlaista otetta koko paikasta. Toivoin, että kokeneemmat Jyskän kävijät tuhahtelevat mulle kommenteissa siitä, kuinka upea kaupunki se onkaan.

Jyväskylässä ei saa iltaisin ruokaa mistään. Me oltiin läpikulkumatkalla, tultiin kahdeksan jälkeen illalla pari vuotta sitten, eikä löydetty muuta ruokapaikkaa kuin hotellin ravintola (joka sinänsä oli ihan ookoo). Mä luulin et Jyväskylä ois joku Keski-Suomen sykkivä sydän, mut pääkadulla ei ollut kahdeksan jälkeen arki-iltana mikään auki, pelkästään hyytävä kylmyys tervehti meitä. Jyväskylä on siitäkin metka kaupunki, että mulle ei tuu mieleen yhtään nähtävyyttä, mikä siellä pitäisi olla. Siis jopa Järvenpäästä mä tiedän jotain Sibelius-aiheista, Imatralta sen kosken ja Kuusamossakin on kai joku mäki. Jyväskylässä on yliopisto ja juna-asema, mut onko siellä mitään muuta? Jyväshyvää ei lasketa.

Onneksi mä julistin jo viime kuussa, että nää tekstit saattaa olla lyhyitä. Tää on, koska mua väsyttää. Vielä ei oo kello kuitenkaan edes viittä.

Elämyskameli suosittelee
Jyväskylän Scandicin alakerran ravintola.

9 comments:

Anonymous said...

suvi, aikanen lintu madon nappaa ja semmosta!jyväskylässä oon ollu, mutta tapani mukaan en muista siitä juuri mitään. mulle jää aikaharvoista asioista muistijälkiä

Polaah said...

Jyväskylä: Matti Nykänen. Mäkihyppy. Jypi Jypi Jypi (Jyp Hockey Team-No Smoking Team!). Torero, Amarillo, Memphis, Gringos Locos, Old Bricks Inn (tms). Laajavuoren "kylpylä". Laajavuoren "laskettelukeskus". Matti Nykäsen kantapaikat. Hippos-halli. Jyväskylän Kiri. Omituiset kaupunginosat kuten Pupuhuhta. Alvar Aallon mätänevät talot. "Vaihtolippu" eli jos haluaa tunnin aikana vaihtaa bussia pitää pyytää erikseen, samanhintainen, vaihtolippu. Mestarin Herkku joka lienee Stockan Herkun halpa S-Ryhmän kopio. 4 "ostoskeskusta" keskustan alueella.

What else do we need to know??

Polaah said...

Ainiin! Jyväskylän Suurajot, Killerin ravirata, Harjun erikoiskoe, kaikki rallikuskit ja toki myös se Vesitorni siellä Harjulla, jossa taitaa olla joku ravintolakin.

Jyväskylän hienoimmat ravintolat on kuulemma "piiperryspaikat" Figaro, Pöllövaari ja Kissanviikset. Paskaa ruokaa kuulemma mutta hienot paikat.

Polaah said...

Ja hei, Lutakko. Voi voi, tän postauksen kommentit tulee vielä täyteen tän jyväskyläläisen kanssa naimisissa olevan kommentoijan tekstejä.

Elämyskameli said...

Mikään noista ei oo oikeesti nähtävyys. Kamaan, Hippos-halli!

Polaah said...

Ei nää ookkaan nähtävyyksiä vaan Jyväskylän highlightejä.

Lettipitko said...

Jyväskylä-postauksesta unohtui megalomaanisin attraction siellä eväh: Lettipitkon (lähes)synnyinkoti!! Siellä Porukat edelleen asuu. Muzzukin on hankkinut korkeakoulusivistyksensä kyseisessä kaupungissa, joten eipä vähätellä. Onhan kyseessä kuitenkin Suomen Ateena.

Ja lisäx siellä on Paviljonki.

Lettipitko said...

Siis oikeesti mähän synnyin Jämsän aluesairaalassa, mutta silti.

Elämyskameli said...

Miksi mä en oo kuullut mistään muusta highlightistä kuin Matti Nykäsestä?