Saturday, December 11, 2010

Luukku 11: Turku

Mä oon kyllä ihan typerä kun ohjelmoin tähän Turun. Mä oon käynyt siellä kaksi kertaa: viidennellä luokalla luokkaretkellä ja muutama vuosi sitten Handymanin kanssa minilomalla. Mä muistan siitä vielä vähemmän kuin Budapestistä tai Oulusta. Ja vähänkö noi seuraavat kaupungit on outoja. Paska kalenteri.

Turku on hampurilaiskaupunki (ei siinä mielessä kuin Hampuri). Siellä on hotelli nimeltä Hamburger Börs, jossa on varsin cumulusmainen lisärakennus, joka ei ole yhtään niin tunnelmallinen kuin hotellin nettisivut antavat ymmärtää. Lisäksi siellä on kolmikerroksinen Hese, jossa tarjoillaan paikallisia erikoisuuksia, yybermajoneesitettuja hampurilaisia. Oikeesti - kerroshampurilaisessa on kahta eri majoneesia ja tavalliseen hampurilaiseenkin laitetaan jotain majoneesia. Turussa tarjotaan varmaan perunoidenkin kanssa majoneesia. Mä en juuri tykkää majoneesista. Sillä on epämääräinen konsistenssi ja paha maku.

Turussa on linna, johon mennään luokkaretkillä. Siellä on kylmä, kuten kaikissa linnoissa. Siellä ei ole 11-vuotiaalle mitään nähtävää. 11-vuotiasta voisi ehkä kiinnostaa sortunut silta, mutta senkin turkulaiset varmaan purkaa 11-vuotiaiden ihmeteltävistä.

Koska mulla ei oo Turusta mitään kerrottavaa, käytän tilaisuuden hyväkseni kertoakseni komean poliisin urotyöstä. Kävin eilen kävelyllä Geen kanssa. Korkeat kinokset aiheuttivat vaikeuksia etenkin suojateiden reunoilla. Näimme erään suojatien kohdalla poliisiauton valoissa odottamassa ja toivoimme, että komea poliisi olisi tullut auttamaan. Sen sijaan komeat poliisit menivätkin auttamaan mäkeen sutimaan jäänyttä Saabia. Se oli urhoollista.

Ai niin, Turussa kuuluu olevan myös löyhämoraalisia filosofian opettajia.

Elämyskameli suosittelee
poliisi

3 comments:

Anonymous said...

Turussa on muidenkin ammattiryhmien löyhämoraalisia edustajia! Siis näin mä oon kuullu. Siellä on myös oikeesti aika siisti museo, jossa on kaivettu esiin jotain keskiaikaisia rotvalleja.

Polaah said...

Turku on kiva kesäkaupunki.

Joo Aboa Vetus/Ars Nova on kyllä jopa ala-aste-ikäiselle kiinnostava, varsinkin tuo rotvalli-puoli eli Aboa Vetus, ne maan sisältä kaivetut vanhat jutut ja se, että sai itse lyödä jonkun rahan (tms) oli kyllä yyberjännää pikkuisena.

Turku on mulle monestakin syystä melko läheinen paikka, ensimmäisenä varmaankin se, että siskoni asui siellä vuosikausia ja tuli sitten itsekin vietettyä tovi jos toinenkin siellä. Samoin tietenkin se, että Muumimaailmassa pari kesää "töissä" olleena, asustelin nuo ajat Turussa ja se oli kyllä ihan kiva paikka.

Taisin myös harva se aamu polkea sen kuuluisan Myllysillan yli.

Turussa olen myös käynyt "pyrkimässä" yliopistoon pari kertaa, sinne ei päässyt yhtään sen helpommin lukematta kun muuallekaan. Dämmit. Mutta sai viettää kivan kesäpäivän Down By The Laiturin aikaan Turkkusessa.

Niin ja tietenkin entinen TPS-fani (olisinkohan ollut viidennellä luokalla "fanitusaikanani") oli onnellinen aina kun pääsi Kupittaan TPS-kauppaan. Hunajata, hunajata, hunajata sulle..

Kameli ihan suotta mollaa kalenteriaan, täähän on oikein hyvä, ja joka päivän kommentteihinkin tulee aina mielenkiintoisia juttuja. Varsinkin se "kaikki panemani Hannat"-tyyppi oli loistava.

Anonymous said...

vielä tarkennuksena eiliseen, joku hanna oli pannut sen latinon kanssa, mutta se en ollut minä, koska suoritin sen homman filosofianopettajan kanssa. turku on ihana paikka, ainakin muistoissa jossa se on hyvä pitääkin. jos sinne menee käymään, niin aika ei enää kultaakaan muistoja. toissapäivänen poliisi oli kyllä komee, harmi kun ei ehitty suvin kanssa alkaa huutamaan apua ennen ku poliisi bongas sen auton.